Samuel Ljungblahd – hvit hud, svart stemme

Samuel Ljungblahd ga det svenske kongehuset gospelsjokk. Det nye albumet hans er også friskt og energisk.

Samuel Ljungblahd fikk stemningen helt opp i kirketårnet da han sang «Joyful Joyful» under utgangsmarsjen i bryllupet til prins Carl Philip og Sofia Hellquist. Et unikt stemmematerial, som går utenpå det meste selv i gospelens hjemland, var én grunn. Det handlet like mye om en dyp og skjellsettende tilstedeværelse, både i det han formidlet og i selve formidlingen. Mannen er rett og slett en forrykende flink forkynner.

LES MER: Artist vil være brobygger mellom ulike raser

Ny standard

Frelsessoldaten fra Umeå har satt en ny standard for europeisk soul og gospel, men fortjener også å bli sammenlignet med det de beste svarte gospelsangerne i USA er kjent for. Tar man bort det historiske suset rundt Sam Cooke, Marvin Gaye og Al Green, og samtidig greier å fri seg fra fordommene mot hvit gospel, vil Samuel Ljungblahd tre inn i den samme gullrekka. Det vil nok aldri skje.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Kvaliteten på det The Psalmist taler uansett for seg selv. At Ljungblahd har skrevet samtlige tolv låter, er imponerende, for det låter friskt, luftig, melodiøst, og energisk uten å bli masete. Eget materiale er også lurt fordi han slipper å bli sammenlignet med andre som har gjort låtene kjent før ham. Å synge etter Sam Cooke er verre enn å hoppe etter Wirkola.

Tekstene pløyer ikke ny mark, men er velskrevne innenfor standard gospelformat, med lovprisning og tilbedelse, men også om Gud som hjelper i det daglige. Ruben Dalen og Ole Børud har bidratt som henholdsvis produsent og vokalprodusent, og gjort lydbildet moderne, uten å miste nerven fra sjangerens røtter.

Kirklin la seg flat

Da gospelsangeren Jack Hess, midt i et show med Elvis Presley, gikk ned til det dypeste av det dype i vokalspekteret sitt, ble Elvis så imponert at han umiddelbart ga Hess armbåndsuret sitt i gull, verdt flerfoldige hundretusen kroner. Da Kirk Franklin inviterte sin egen oppvarmingsartist, Samuel Ljungblahd, til å synge med ham på scenen i Globen i 2009, la den amerikanske stjernen seg først paddeflat på scenen, før han kysset svensken på panna, så imponert var han. Med god grunn. Nå er svensken enda bedre.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1

1