Samer på utstilling

Human Zoo minner om utstillingsturneene på 1800-tallet, hvor samer ble vist fram med utstoppede reinsdyr, treski og lavvoer.

Viljen til å sette søkelyset på den viktige historien er til å heie på. Vi følger en samisk familie fra vide vidder til inngjerdede områder, og en tilværelse som stadig føles mer klaustrofobisk. Med kolonialismens overgrep som bakteppe viser Nationaltheatrets nye husdramatiker, Kathrine Nedrejord, mange fine tilløp i teksten. Evnen til å sette konkrete, illustrerende bilder på den mørke forhistorien: Fra 1800-tallet til langt ut på 1900-tallet, ble samene sendt på turné rundt i verden med sine «kuriøse» livsrekvisitter. Urfolket på utstilling for nysgjerrige tilskuere.

Eksotisk stempel

Nationaltheatrets amfiscene er kledd som et slikt utstillingsvindu: Et ustoppet reinsdyr, treski, lavvo, ildsted og et knippe pesk-kledde samer. Grepet der vi som publikummere med ett tar del i historien, og blir de nysgjerrige skuelystne, er godt tenkt. Som om historien et øyeblikk kommer tettere på.

Nedrejord dreier inn på følelser av utenforskap og lengsel. Fra spedbarnets enkle savn etter melk og varme, til savnet ikke lenger er så enkelt å finne ut av. Teksten poengterer urfolkets trang til å være ute i det fri, i naturen og i bevegelse. Og hvordan de mellommenneskelige relasjonene lider under det eksotiske stempelet og snevre rammer. Når tilværelsen er så kunstig at selv det å puste, føles som man later som.

Statisk

Forestillingen er en historisk samproduksjon mellom Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Nationaltheatret. På sitt beste bærer teksten med seg poetiske kvaliteter, man kan smatte videre på, men som teater mangler den fremdrift. Når utgangspunktet er et tablå, står forestillingen i fare for å bli statisk. Her klarer heller ikke regien å gå noen veier utenom, og åpne historien opp for oss. Stillstanden – og skuespillerne som står rett opp og ned foran oss og forteller – oppleves tidvis mer som en pedagogisk skoleforestilling, enn et stykke dramatikk som griper.

---

Human Zoo

• Amfiscenen, Nationaltheatret