Anmeldelser

Saligheten er vår naturlige tilstand

Bare et skritt feil, så er en over i det euforiske når en skal skrive om Bruckners musikk. En sjelden gang holder det med ord, men ikke her. Og likevel.

Eivind Aadland foran Oslo-­filharmonikerne har klart det igjen, før helga gjorde han med usedvanlig stilsikkerhet og erfaren inderlighet Bruckners mastodont av en symfoni, den sjuende, til en lang, musikalsk bindestrek mellom to kosmiske stillheter. Hva er skjønnhet? En lys hemmelighet som får oss til å le og innse at jorden er hellig mark og saligheten vår naturlige tilstand. Det var det som skjedde.

Nøysomhet og flid

Jeg hører folk si at «Bruckner slår inn himmelens porter». Det kan være, jeg har aldri sett dem og aner ikke størrelsen, antakelig er de større enn alle jordiske toner til sammen kan sprenge seg gjennom. Men jeg skjønner bildet. Bruckner ville neppe skjønt det, denne tidligere landsbylæreren som nøyde seg med de klassiske dydene – gudsfrykt, nøysomhet, flid og beskjedenhet. Ryktene forteller at da symfonien ble uroppført og banketten var klar til å feire begivenheten, hadde Bruckner «rømt» til nærmeste kirke hvor han lå på knærne og takket Gud resten av kvelden.

Lutret gjennom naturen

Bruckners symfonier holder min indre narsissist i sjakk, det vet jeg. De er som en guddommelig solstråle slår ned, lutret gjennom naturens eget evangelium. Det blir det ikke stort ego av. Noen ganger trenger den ikke gjennom skylaget, den gjemmer sin mystikk i merkelige klanger, melankoli, før det åpner seg igjen og tonemassene står i lys lue. Jeg skjønner dem som sier at de har nok med Bruckners symfonier – «de rommer alt jeg trenger å vite om mitt liv på jorden», som én betrodde meg én gang. Sant nok, denne musikken river ned skrankene mellom Jeget og Gud, mellom det absolutte og det Ene.

Jorden og himmelen

Aadlands lydhøre tolkning fikk nok én gang tanken til å spørre – kan man «skjønne» noe av dette uten å ha noe av Bruckners hengivne gudstro i seg? Selvsagt ikke, tonene går dit de vil og der åpningene er store nok. Er det i naturen det skjer, eller i vårt indre. Er det ikke det samme? Bruckner hadde ikke noen astralkropp. Musikken hører så visst jorden til – og himmelen.

Lys dødskantate

Skulle også gjerne skrevet noen linjer om Hanno Müller Brachmanns inderlig elegiske tolkning av Bachs lyse dødskantate Ich habe genug. En kledelig innledning. Men det får være for dem som var der.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune

Olav Egil Aune har vært ansatt i Vårt Land i en årrekke, blant annet som kulturredaktør. Han er nå tilknyttet redaksjonen som kommentator og anmelder.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser