Bøker

På vei mot livet

En svartsynt blind ironiker fører ordet i en roman som leker med, og til tider snubler i ungdomsbok-klisjeene.

Ungdomsboka som sjanger er motsetningsfylt. På den ene siden repeterer den seg selv i det uendelige. En vet hva en får; rappkjeftete hovedkarakterer, intriger og forelskelser med en dæsj samlivsbrudd, sykdom eller død på toppen av det hele. På den andre siden har ungdomsromanen også en tendens til å ta store sjanser og ligge i front når det gjelder valg av temaer og form.

En engasjert realisme

Lenge har fantasy og dystopien dominert ungdomslitteraturen. Men idet samtidslitteraturen begynte å snuse på disse sjangrene, som er perfekte til å beskrive en urolig samtid, slapp ungdomsboka dem som en iskald potet. De siste årene har ungdomslitteraturen heller vendt tilbake til det realistiske. I den nyere realismebølgen i norsk og oversatt ungdomslitteratur har temaer som transkjønn, flyktningkrise, rasisme, #metoo og aktivisme blitt grundig utforsket. Lenge før dette gjorde seg gjeldene i større monn i skjønnlitteraturen. Ungdomsboka har rett og slett en egen evne til å reflektere samfunnsdebattene mens diskusjonene finner sted.

Denne tendensen så en i den forrige ungdomsboka til Bjørn Sortland. I Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen (2017) følger vi den syriske flykningen Mariam. Fra hun lever en helt vanlig hverdag i Aleppo til hun er robbet for alt, bortsett sitt liv, på flukt gjennom et kynisk Europa. Romanen utmerket seg nettopp med en særdeles troverdig og tankevekkende beskrivelse av en ung jente på flukt, og var en bok som traff både kritikere og unge lesere midt i magen.

Klisjeer

I Bjørn Sortlands siste ungdomsroman Livredd for å leve, dødsredd for å dø blandes derimot det repetitive ved ungdomsboksjangeren med en ambisjon om å utforske kjent stoff litterært. Dina på 15 år har mistet moren sin i brystkreft og faren har fått en «ny» familie i form av en ny kjæreste og hennes tre år gamle datter. Sortland topper disse kjente ungdomsbok-ingrediensene med å utstyre Dina med et sjeldent syndrom som har gjort at hun er født blind. Det kunne vært akkurat én komponent for mye, men det er hvordan Sortland tar i bruk klisjeene som gjør boka både interessant og til tider problematisk. For Sortland blir Dinas blindhet romanens prosjekt. Hvordan forteller et blindt menneske sin historie? Handler ikke det å fortelle om å se?

Svartsynt

Dina har hele livet vært annerledes og har måttet leve med det, uten å vite hvordan det hadde vært å ha det som alle andre har. Men det er når moren dør at annerledesheten og ensomheten blir som et fengsel for henne. Hun vet for første gang hva hun har mistet. I dette tapets mørke landskap utstyrer Sortland sin hovedkarakter med en fandenivoldsk stemme som til tider lyser opp sidene med indre ironiske og såre monologer. Men det er møtet mellom Dina og den skakkjørte barnevernsgutten Tom, og Sortlands forkjærlighet for populærkultur som gir gass til fortellingen.

Tom og Dina setter ut på en reise til Stavanger, med farens høyt elskede vintage-campingbil, uten penger, mat eller mobilladere for å få med seg avskjedskonserten til det svenske bandet Kent, som var morens favoritt band.

Knivsegg

Bjørn Sortland løser Dinas fortellerstemme ved å la leseren ta del i en indre verden av minner, tanker og følelser. Og i dialogene mellom Dina og Tom ligger forhåpningene og det usagte som en dobbelteksponering på Dinas indre liv. Dialogene bærer store deler av romanen, til tider er det hverdagslige som blir sagt mellom dem for konstruert og andre ganger er det konstruerte det som gjør det troverdig.

I Livredd for å leve, dødsredd for å dø blander Bjørn Sortland den klassiske ungdomsboka med roadmoviens destruktive lengsel etter frihet og populærmusikkens dyrking av melankoli. Slik disse tre uttrykkene balanserer på en knivsegg mellom forslitte fraser og det treffende ekte, balanserer også Bjørn Sortlands roman – helt i tråd med konvensjonene.

Les mer om mer disse temaene:

Hilde Slåtto

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker