Originalt om smerte

Kan man overgi seg til noe, og likevel beholde seg selv?

Mari og Torger har vært sammen lenge, men hun vet ikke helt hvor hun har ham. Når hun oppdager suspension, blir hun mer enn fascinert. I tillegg kommer August inn i livet hennes, som er helt annerledes enn Torger. Mari står ovenfor et avgjørende valg. Tør hun slippe taket?

Heidi Sævareid debuterte med ungdomsboken Spranget i 2013, som ble nominert til Brageprisen og tildelt Kulturdepartementets debutantpris. Slipp Hold er hennes andre bok.

Grundig research

Det er tydelig at Sævareid har gjort grundig research for denne boken. Hun lot seg til og med henge opp etter kroker i huden. Kanskje er det derfor leseren selv føler det på kroppen når opplevelsen av suspension skildres i boken. I tillegg har Sævareid skapt en tidsriktig og troverdig karakter. Man kjenner seg like mye igjen i Maris opplevelse av et dysfunksjonelt forhold som i følelsen av å være hodestups forelsket. Til og med de mest intime delene skildres i detalj uten at det blir pinlig å lese. Leseren har også lett for å ta Mari sin side hele veien i boken, selv når hun ikke tar de klokeste valgene. Med nok tilgang til hovedpersonens tankeverden kan leseren følge med i svingene, og nærmest kose seg på reisen gjennom Maris bevissthet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Elegant

Måten Sævareid skriver parallelt om suspension og det å konstant gå på tærne i et forhold er spesielt elegant. Begge tilfeller bærer grad av anspenthet, men ironisk nok er det opphenging etter huden som viser seg å være minst smertefull. Når Mari møter August som viser hele seg, er det ikke bare hun som får et mer åpent sinn. Leseren blir også påvirket, og minnet på at den perfekte overflaten som illustreres med Torger, også kan skjule flest feil. Mari står overfor et veiskille: Vil hun være perfekt eller være seg selv? Man kommer lengst med det sistnevnte, og Sævareid kunne ikke fått det bedre frem. Slipp Hold er en utsøkt ungdomsroman.

1

1