Oppmuntringer til besteforeldre

Karina og Jarle Waldemar brenner for at besteforeldre skal gi arven videre til barnebarna.

Allerede i forordet til boken «Besteforeldre en velsignelse for barnebarna» står det at besteforeldre er en Guds gave til barnebarna. Intet mindre. Det er så man kan bli svett. Besteforeldre flest ønsker å være til hjelp og glede for barnebarna, men å være en Guds gave, det blir nærmest overveldende. Men det er nettopp dette som er målet med boken fra ekteparet Waldemar: De ønsker å bidra til at besteforeldre skal bli trygge på sin rolle slik at de på en naturlig måte kan gi arven videre. I tillegg til denne bokens hoveddel, behandler de i andre del ulike utfordringer besteforeldre kan støte på og gir en rekke tips og ideer av mer praktisk karakter.

Kristen kontekst

Det bærende perspektivet er å gi oppmuntring, og dette skjer innenfor en kristen kontekst. Forfatterne legger ikke skjul på at de først og fremst henvender seg til besteforeldre som har en kristen tro og tilknytning til en menighet. Bibelen siteres ofte, likeledes en del fagfolk med amerikansk bakgrunn. Dette er både en styrke og en svakhet. Styrken er at det er gjort en del forskning på amerikansk grunn som gir innsikt. Svakheten er at konteksten noen ganger blir vel preget av amerikansk menighets- og samfunnsliv, som langt fra alltid lar seg enkelt overføre til våre hjemlige forhold.

Nyttige råd

Det forhindrer ikke at forfatterne kommer med en rekke gode og nyttige råd til besteforeldre. De poengterer at om formidling av tro skal oppleves relevant og naturlig for barna, må det bygges en relasjon. Hvordan det skal skje, gir de mange gode eksempler på. De har også satt seg inn i det pedagogen Oddbjørn Evenshaug har skrevet om besteforeldrerollen, og her er det mye verdifullt å hente. Evenshaug driver nettstedet Besteforeldre.no, og han har blant annet beskrevet fem ulike besteforeldrefunksjoner: Som omsorgsgiver, kamerat og venn, lærer og mentor, forbilde og som historieforteller.

Styrke selvtilliten

Evenshaug siteres også på ti råd til besteforeldres om deres forhold til barnebarn og deres foreldre. Rådene preges av respekt for foreldrenes tro og verdier, betydningen av å være til stede i deres liv og å styrke selvtilliten. Det tiende rådet tåler å bli gjengitt ordrett: «Vær bevisst din oppgave som formidler av tradisjonen og bidra til barnebarnas identitetsdannelse ved å føre dem inn i slektshistorien».

Forfatterne er sterkt engasjert av sin oppgave og har laget over 50 produkter med kristen profil, hvorav mer enn 20 bøker for barn og voksne. Fremstillingen er enkel, og leseren blir trukket inn i problemstillingene på en lettfattelig og sympatisk måte. Noen ganger kan det bli for enkelt og generaliserende, men Karina og Jarle Waldemar ønsker ikke å hoppe over vanskelighetene. Mot slutten av boken kommer de inn på en del saker som nok mange lesere vil være kjent med, som: Hva når barnebarna ikke er interessert i å lytte til deg hva tro angår? Hva når egne barn har vendt ryggen til Gud? Hva når det er skilsmisse i bildet?

Positivt

Forfatterne fortjener ros for ikke å bringe til torgs standardløsninger hva slike problemer angår, ei heller «ekspertuttalelser» som nærmest lover et positivt resultat. Jeg opplever det positivt at de ved flere anledninger i stedet for å servere lettvintheter, fremhever hvor viktig det er å gå bønnens vei. Bønn for barnebarna er en viktig del av denne boken.

Senk skuldrene!

Sympatisk er det også i en bok der det legges så stor vekt på alt man skal gi videre til barnebarn og barn, og hvor viktig det er å stille opp for dem både hva det praktiske og trosopplæring angår, at det også gis råd som dette: Senk skuldrene, slapp av, kos deg sammen med barnebarna! I dette ligger mye livsvisdom, kanskje også den beste oppskrift for hvordan besteforeldre kan bli til velsignelse for barnebarna og øke sjansen for at arven føres videre.

1

1

1