Ødegård viser harme, men skriver også vart og undrende om livets gang

Knut Ødegård forener små observasjoner i den aldrende kroppen med en vel bevart undring over liv og død.

Anmeldt av Morten Langeland

Årets diktsamling fra syttifemårsjubilanten Knut Ødegårds hånd – Sirkusdirektøren og andre dikt – følger opp den Brageprisnominerte samlingen Tida er inne fra 2017 og ikke minst hans romandebut fra i fjor, Fuglespråk. Poeten, Edda-oversetteren og Vårt Land anmelderen hviler altså ikke, og det later til å være gode grunner til det: Ødegård skriver fine alderdomsdikt og han provoseres og engasjeres fortsatt over en mengde saker – fra de små, nære ting til de lengre linjene i våre liv og klodens framtid.

Kropp og klokskap

Livets siste fase er altså et gjennomgangstema. Det er her dikteren forener små observasjoner omkring seg, og ikke minst i den aldrende kroppen, med klokskap og en vel bevart undring over livet og døden.

Diktene antar gjerne en sveipende form, hvor de gjennom preposisjonsbruken og linjedelingen ofte leder leseren med seg, som her i diktet «Ut på vitjing»: «Eg vil ut // på vitjing. Køyrer til demensvd. på / Bjørkehagen i min raude Suzuki / Baleno gjennom denne februarsnøen / som veks seg logisk kring oss / frå skyene som snør seg tome / over oss og over dødsdjupet der nede / sjøen». Ødegårds bil lyser opp en rød stripe i det hvite vinterlandskapet og slikt som en kjøretur på besøk til ulike gamle venner blir en fin konkret tilgang til å tenke over livets gang.

Det vesaaske

Det er kanskje varest i diktene om den alzheimerrammede søsteren, der de sitter på pleiehjemmet og søsteren kaller sin bror ’pappa’, hvorpå de drar tilbake til barndommen og ror ut i fjorden sammen. Poeten spør henne og svarer selv: «Ser du meg framleis? / Nei. Men eg kjem etter / til øya, om ikkje så lenge.»

Dette er et av flere steder hvor barndom og alderdom fint skrives sammen, enten gjennom kroppslig forminsking, tutling eller det å minnes de gamle og gamle dager. I diktet skvulper også det store vesaaske «det ror og ror» med, og samlingen får meg flere ganger til å tenke på den sene Vesaas sitt lyriske mesterverk Liv ved straumen. Ikke fordi diktene ligner så mye, men fordi tonen også her, på sitt beste, er av aksept og undring, og da gjerne i flotte naturbeskrivelser og om det som svinner bort.

Med harme

Det finnes mye dagsaktuelt engasjement her. Ikke minst er Ødegård en historieforteller som gjerne løfter fram skjebnene til de svakeste i samfunnet. Diktene befolkes blant annet av tatere, en ensom taxisjåfør som dør i en trafikkulykke, en folkeskolelærer som minnes et overgrep, ei ufrivillig barnløs, samt et dikt om ei kvinnelig biskop som i naken bønn ber for Gazas og Aleppos døende barn.

I disse diktene går ikke Ødegård av veien for å skrive direkte og med harme på en måte som tidvis er frisk og uredd. I andre dikt framstår retningen forutsigbar, og selv om sakenes politiske og historiske brennkraft er vanskelig å ikke la seg berøre av, framstår meningen her oftere som avklart, og slik lettere å nikke til enn å dvele ved.

Gamle minner

Da vil jeg heller til sist trekke fram diktene om de avdøde dikterkollegene. Her skriver Ødegård muntert og lyst, for eksempel om å gjenkjenne Rolf Sagen på en flyplass og så brått komme i hu at «Men Rolf er jo død», når han skal hilse på sin gamle venn, som attpåtil blir borte fra ham i avgangshallen! Eller om Rolf Jacobsen i nattmørket på Hamar: «Ja, og dér skriver han, i myrkret som omsluttar oss alle / sitt brev til lyset.»

Sirkusdirektøren er en generøs diktsamling med mange gode enkeltdikt som er vevd inn i hverandre med lignende motiver på en slik måte at de snakker til hverandre.

Knut Ødegård er kritiker i Vårt Land. Anmeldelsen er derfor skrevet av en ekstern kritiker.

Anmeldelse av Gregers Lundh: Hvilken poet kan si nei til å ville skrive inn sitt blikk i en verden der Adam ennå ikke har gitt navn til dyrene?