Mye helse i tull og tøys

Klovner kan skape glede overalt. Få steder er det mer ­velplassert enn på sykehusets barneavdeling.

Elisabeth Helland Larsen har jobbet som sykehusklovn i over 25 år. Da er det ikke så overraskende at hun skriver bok om ei jente på sykehus og hva som skjer når fire klovner kommer for å lage hemmelig fest.

Thipi er ti år og har vært inn og ut av sykehus hele livet. Legene finner ikke ut hva som feiler henne, og hun må stadig ta nye prøver og teste forskjellige behandlinger. Hun er temmelig lei. Helland Larsen får godt fram hvordan en slik situasjon kan påvirke et barn, hvilke sterke reaksjoner som kan oppstå ganske umotivert og hvordan omgivelsene i sin tur gjør sitt beste for å takle det som skjer – for de har jo stor forståelse for den lille pasienten. Hun får også fram hvordan forståelsen kan gå motsatt vei: Thipi velger noen ganger å legge bånd på seg for at ikke mamma skal bli lei seg. Dette vitner om forfatterens gode psykologiske innsikt.

‘Jenta med glassøyet’

De andre barna på sykehuset omtales ikke med navn, men bare som ‘gutten med krykkene’, ‘gutten uten hår’, eller ‘jenta med glassøyet’. Det er en effektiv måte å minne de små leserne om at vi faktisk er på et sykehus, der pasienter kommer for å få hjelp med mye forskjellig, og sjelden får anledning til å bli ordentlig kjent med hverandre. Dette går også fram av de skissepregede illustrasjonene i svart-hvitt som er laget av Nora Brech.

Hemmelig fest

En dag sitter Thipi i vindus­karmen på rommet sitt og eksperimenterer med å holde pusten. Da får hun øye på ei bittelita dame med grønn hatt, trillebag og rød nese, som går inn døra til sykehuset.

Det skal vise seg at den lille dama snart får følge av tre andre, merkelige skikkelser. De introduseres en etter en og vi forstår etter hvert at de er ute i et spesielt ærend: De vil arrangere en hemmelig fest for barna på sykehuset. Det blir imidlertid ikke lett, for de møter hardnakket motstand fra ARI – Avdelingen for renhold og intern orden.

Karikert

Den videre utviklingen setter søkelys på konflikten mellom rigide sykehusrutiner med hygiene og system på den ene siden, og ­leken, musisk utfoldelse på den andre. Det skulle være unødvendig å fortelle hvilken side som har forfatterens sympati. ARI framstilles temmelig stivbeint, og ikke minst er sjefen der direkte kari­kert. Det tjener dramatikken i boka og rommer også en del muligheter for komikk, som trolig vil falle i god jord blant mange fem-seksåringer.

Troskyldig

Et godt grep er det faktum at klovnene ikke lar seg presse opp i ARIs konflikt­modus. De er seg selv med alle sine pussige særtrekk og kjemper med troskyldighetens uovervinnelige vesen. Slikt blir det mye god stemning av. Språklig er boka også preget av klovnenes uvørne stil. Det er kreativt, men for en voksen leser virker det nokså overdrevent og noen steder ganske slumsete, som når smilet­ omtales som «perletennene», heisen kalles «metallboksen» og en person skildres slik: «Det skummet av tyggis rundt munnen hennes».

Alt i alt er det ei hjertevarm bok med lun humor, som egner seg til høytlesning for små skolebarn.

Marianne Lystrup

1