Midway mangler menneskelighet og drukner i krigstaktikk

Det er smått ironisk at en film uten særlig menneskelighet, men med desto mer utilslørt krigspatriotisme og marsjtrommer, liksom skal slå et slag mot fascismen.

Dick Best (Ed Skrein, left) and Clarence Dickinson (Luke Kleintank, right) in MIDWAY.
– Det hjelper ikke å dundre på med bomber og skuddsalver, hvis vi ikke bryr oss hvordan de rammer.
Publisert Sist oppdatert

Å vise kampen for demokrati og mot fascisme,­ var en avgjørende motivasjon for å feste et av andre verdenskrigs største sjøslag til film, uttaler Roland ­Emmerich i pressematerialet til Midway.

Tyskeren er født ti år etter krigens slutt og emigrerte godt voksen til Hollywood for å lage storslåtte konseptfilmer, med Star Wars (1977) som det store forbildet. Gjennombruddet ble Stargate (1994), der han med et egenkomponert manus tok for seg parallelle univers, magiske­ portaler og samspill mellom ­intelligenser fra andre planeter og vår egen.

Amerikansk patriotisme

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP