Messiaens visjonære toner fra konsentrasjonsleiren
I en celle i den forkrøplende og mentalt sammenraste konsentrasjonsleiren Stalag VIII-A ble noen av århundrets vakreste, mest håpefulle og kristent visjonære toner til: Messiaens Kvartett for tidens ende.
Olivier Messiaen skrev i konsentrasjonsleiren en «hyllest» til engelen som ifølge Johannes åpenbaring setter sin fot på jorden og sier: «Det er ikke tid mer». En intens, fransk innspilling viser oss kraften i et hellig øyeblikk.(Foto: )
Det er en underlig og mirakuløs historie. Da Tyskland invaderte Frankrike i 1940, fengslet de en musiker som skulle komme til å prege musikken resten av forrige århundre og gjør det fremdeles, Olivier Messiaen (1908–1992). Han havnet – sammen med andre musikerfanger, blant andre en klarinettist og en cellist, etter hvert også en fiolinist - i Stalag VIII-A, en fangeleir på grensen mellom Polen og Tyskland. Før deportasjonen rakk Messiaen å skrive en klarinettsolo for sin venn, klarinettisten: «Fuglenes avgrunn» – raske bevegelser og rolig, syngende, transelignende strofer, som flettes i heftige løp og triller.
Da han kom til Stalag VIII-A, skrev han sju stykker til - for fiolin, klarinett, cello og piano, det som var til rådighet i elendigheten. På tittelbladet skrev han: «En hyllest til engelen i apokalypsen, som løfter sin hånd mot himmelen og sier: Det skal ikke være tid mer.»
LES OGSÅ: Ni timer orgelmusikk av Olivier Messiaen skapte en følelse av evighet og salighet i Stavanger Konserthus.
Bestill abonnement her
KJØP