Bøker

Mellom dødsleie og barsel

Ved å fylle romanen til randen med årets mest brukte tema, fødsel og barseltid, klarer Ellen Mari Thelle interessant nok å skrive om mye mer enn det.

Hva betyr det at over 10 forfattere født mellom 1977 og 1987, så langt i år, har skrevet utgivelser som kretser rundt temaet foreldreskap og barn?

Det grensesprengende allmenne

I denne generasjonen forfattere er det ikke nødvendigvis slik at det personlige er politisk. Det er i hvert fall ikke hele bildet. Det er heller et tydelig behov for å skrive personlig om det allmenne prosjektet å skape en familie. Flere av utgivelsene beskriver et sjokk og et ubehag over hvor omveltende det er å tre inn i morsrollen. Og hvor nært dette er knyttet opp til den skremmende følelsen av å miste seg selv.

For denne generasjonen er det allmenne det grensesprengende.

Avstand og nærhet

Ellen Mari Thelles roman Halvparten meg, halvparten deg føyer seg rett inn i denne rekken av utgivelser. Men Thelle tar et grep som gjør at jeg umiddelbart puster lettet ut i møte med romanen. Hun legger handlingen frem i tid. Det personlige slipper umiddelbart tak i fortellingen fordi vi har enda ikke kommet til 2030. Så enkelt kan det gjøres.

I 2030 ligger Lines mor på dødsleie på et sykehjem. Hennes, og mannen Tores, fire døtre har kommet hjem for å være med på den siste etappen til mormoren. Lavmælt skriver Thelle frem en kvinne som betrakter sine storvokste barn som ligger og sover i sine ungdoms senger. Voksne og barn på en og samme tid. På sykehuset blir den døende, demente moren også betraktet, der hun ligger rolig, pustende, med øynene igjen. Tapt for denne verden.

Det fryktede rommet

Thelles beskrivelser av situasjonen, der Line gleder seg over at hele familien er samlet og smerten over hvorfor de er der, er forunderlige enkle og gjenkjennelige. Slik føles det å stå rundt en sykeseng, og se på når noen vi elsker forlater oss. Jeg opplever denne stilen nesten foruroligende, fordi den er så realistisk.

Sømløst vandrer tankene til Line frem og tilbake, fra barnas barndom, minner om moren, rommet de er i, sykepleierens rutinerte omsorg. Denne stilen oppleves på en rar måte blottet for et ønske om å fremkalle følelser og berøre leseren. Det er fordi teksten, med sin enkelhet, gir plass til mine egne minner, mine egne følelser, mine egne erfaringer. De blir som en dobbelteksponering på en tekst, som i mangel av et bedre ord; kjennes autentisk ut. Om en har opplevd å stå ved sin mors dødsleie eller ikke, i fremtiden vil vi stå der en dag. Og Thelles roman viser oss dette fryktede rommet.

Vellykket

Thelles korte roman på litt over hundre sider vever sammen en fortelling om 3 generasjoner av kvinner, i form av en familiefortelling om fødsel, ventetid, barndom og død. Romanen er delt opp i korte deler i årstallene 2030, 2022, 2018 og 2032. Hver del har sin egen fortellerform. Den første delen arbeider med en strøm av minner, tanker og følelser. Det som skjer i 2022, tar for seg Lines spørsmål rettet til sin demente mor om hva hun husker. Slik skapes Lines strøm av minner om til omriss av et levd liv.

Disse to delene er de beste i boken – her greier Thelle ved sin måte å fortelle på, å skape motstand og avstand til det nære og det såre.

Nærsynt og personlig

Tredje del, 2018, er nærmest vår egen tid og består av dagbokslignende notater der Line teller ned til sin fjerde fødsel. Denne delen er nærsynt og personlig, og mangler en litterær refleksjon over den store omveltningen. Her fungerer ikke grepet som tidligere i romanen har vært så godt. Det er kanskje ikke så ulikt svakheten ved flere av årets bøker om morskap.

Det hverdagslige og det dramatiske

Heldigvis henter Thelle seg inn i den siste delen 2032 hvor hun avrunder sin fortelling på barselavdelingen i en dramatisk kamp mellom liv og død. Ved å vende tilbake til et fremtidsscenario, hvor hele familien igjen er samlet på et sykehus, men denne gangen i redsel for å miste et ufødt liv, blir ringen sluttet i Thelles roman.

I Halvparten meg, halvparten deg klarer Thelle på sitt beste å løfte blikket og si noe om hvordan det hverdagslige og det dramatiske henger nøye sammen. Ved å fylle romanen til randen med årets mest brukte tema, fødsel og barseltid, klarer hun interessant nok å skrive om mye mer enn det.

LES OGSÅ:

---

Bok: Roman

  • Halvparten meg, halvparten deg
  • Ellen Mari Thelle
  • Flamme forlag
  • Roman
  • 111 s.
  • Forunderlig gjenkjennelig.

---

Les mer om mer disse temaene:

Hilde Slåtto

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker