Mektig verk mister detaljene
I et vellykket samarbeid viser Solistkoret, Norges Ungdomskor og Kringkastingsorkesteret hvorfor Anton Bruckner anså Te Deum som sitt livs største verk.
Kveldens eneste savn er at utøverne og dirigent Grete Pedersen kunne gått litt lenger ut på kanten av stupet, skriver anmelderen.
Med Te Deum som et av temaene på årets Kirkemusikkfestival, er det duket for mektige opplevelser. Mensåpningskonserten presenterte festivalkomponist Arvo Pärts Te Deum, var torsdagens hovedverk Anton Bruckners komposisjon ved samme navn. Kor og orkester fremførte også Haydns Harmoniemesse, med en hymne av Richard Strauss plassert i midten som en velkommenvariasjon i den ellers litt ensformige messen.
Til Guds ære
Domkirken
egner seg dessverre ikke like godt til all musikk. Det er vanskelig å balansere fullt orkester og to kor, og dessverre drukner detaljene ofte i romklangen så alt blir litt ullent. Det krever ekstra mye av korene i form av presisjon og tekstuttale. Særlig i Haydn ble det tydelig hvor viktig det er med en ekstremt nøye konsonantplassering i et slikt rom, og deler av verket fremsto noe upresist og uinspirert. Orkesteret kunne nok tjent på en mer stringent utforming av frasene i Haydn.
Bestill abonnement her
KJØP