Livgivende fantasi

En dødbringende bilulykke er utgangspunktet for denne historien. Men livet har sine helsebringende krokveier videre.

ANMELDT AV MARIANNE LYSTRUP.

Den unge, svenske forfatteren Emma Karinsdotter er blitt kalt en Astrid Lindgren for vår tid etter utgivelsen av hennes andre barnebok, Tusen stjerners øy. Det er et forpliktende rykte, men jeg skjønner hva som menes med det, selv om hun foreløpig har god plass Lindgrens sko. Hun har maktet å lage en roman som forener realistiske utfordringer med eventyrets muligheter, slik Lindgren gjorde i for eksempel Mio min Mio.

Sorgen vokser

Tigris er 11 år. Hun bor sammen med farmor og pappa, siden moren hennes døde i en bilulykke da hun var liten. Tigris bærer på sorg over tapet av mamma, men verre er det at faren hennes sitter helt fast i sin egen sorg. Det blir for tung bør for den vesle jenta, men hun løser utfordringene som best hun kan. Når hun ikke greier å få til vanlige venninneforhold, inntar hun en passiv rolle som så vidt passerer som signal om at alt går greit. Men inni henne vokser sorgen og den utvikler seg etter hvert til en grensesprengende fortelling.

Magisk kasse

Ei mystisk trekasse blir «båten» som bringer Tigris langt avsted til en annen virkelighet. Der kan hun bearbeide sorgen slik hun trenger. Det skjer ved at hun trer inn i en dramatisk og spennende historie. Hun kommer til ei mystisk øy, der hun møter flere personer som kjemper mot ondskap med eventyraktige midler. Det er Ariann med sine sanger som leter febrilsk etter noen ord som hun trenger for å synge den viktige sangen riktig. Det er Leo, løven, som spenstig nok er gjeter for en flokk skysauer. Og det er ikke minst Skyggen i Den forstenede skogen, som er i ferd med å rappe en etter en av stjernestenene, som bidrar til å holde stjernebildene på himmelen lysende.

Sammenheng

Gradvis forstår vi mer og mer av hvordan denne fantasiverdenen henger sammen med Tigris sin egen situasjon. Hun får etter hvert bearbeidet mange detaljer hun har lurt på gjennom oppveksten. For leseren kan det virke som om det er disse konkrete tingene hun har lurt på som finner sin forklaring, men psykologisk sett kan man også lese det som at det er hendelsene selv hun bearbeider gjennom fantasireisen sin.

Smelter sammen

Emma Karinsdotter klarer å holde spenningen oppe omkring det som skjer på Tusen stjerners øy samtidig som vi får vite hvordan det går i «det virkelige livet» der farmor byr på kakao og pappa subber omkring i joggebukse. For Tigris kan ikke være lenge av gangen i sitt eventyrrike. Hun må hjem og forholde seg til forventningene fra farmor og pappa. Etter hvert også fra en venn som hun får. Disse parallelle fortellingene gjør vår identifikasjon med hovedpersonen ekstra sterk, og forfatteren klarer mot slutten på nennsomt vis å skape en vakker sammensmeltning. Det fjerner ikke eksistensen av eventyrfortellingen, men som helhet skapes en virkelighet med en vid himmel over. Alt går opp, mystiske detaljer faller på plass.

Språket er energisk og frodig, iblant kanskje med bildebruk som virker litt i overkant spontane. Men det passer på en måte med 11-åringens karakter. Oversettelsen er spenstig og fargerik, med enkelte små skjønnhetsflekker (i Norge sitter ikke barn «i fanget» men «på fanget» for eksempel).

Finnes alltid håp

Tigris er et fint bekjentskap for leseren. Hun er et sånt barn som virker sterk, til tross for at hun har vært utsatt for store påkjenninger. Forfatteren har sagt at hun skrev boka for å formidle til barn at selv om det kan se mørkt ut, finnes det alltid stjerner. Og så lenge det fins stjerner, fins det håp. Det har hun lykkes med. Ikke sånn at hun fornekter smerten og sårheten, men i fantasiens bildeverden blir historien med alle dens usannsynlige krumspring livgivende. Voksne lesere vil også kunne merke seg påminnelsen om hvor viktig det er at voksne tar ansvar for sin egen sorg, og setter barnet fri fra den følelsen som altfor ofte kommer til dem, om at de selv er skyld i at ting ikke er som de bør være.

Anmeldelse: To skandinaviske, barnelitterære superstjerner gjør felles sak

---

Roman, barn