Lar ikke døden bli for hellig

Cesilie Holck gir forbausende konsis form til smerten ved å miste.

Bilde 1 av 2

Cesilie Holck har sida debuten Norg (2009) gjort seg bemerka med en skamløs og fabulerende innstilling til skjønnlitteraturen. Sjøl om alvoret stundom har murra bakom de mange tekstlige blødmer og språkbevisste påfunn, har forfatteren hele tida utvist en befriende vilje til letthet: Det er da for pokker ikke så nøye!

Hva skjer når Holck med Til døds lodder dybdene i tungtveiende temaer som død og sorg?

Løvemanke og tresko

Den korte romanen handler om Yvonne, som mista mora si da hun var fem måneder gammel, og pappaen Johan, som måtte oppdra Yvonne aleine. Johan er arkitekt, og for øvrig en ytterst særegen type: to meter høy, med «nikkelpletthårbånd rundt løvemanken», tresko, glitterslips, lilla fleecejoggebukse og hvit stivstrøken finskjorte. Overdrivelsen er karakteristisk for Holcks skrivemåte, men fungerer også som et effektivt bilde på hvor sammensatt dette mennesket framstår for Yvonne. Hun elsker ham, og har ingen andre, men når hun blir seksten og flytter hjemmefra, overfører han 200 000 kroner og forsvinner ut av livet hennes. Først åtte år etterpå, når Johan har fått dødelig lungekreft, vender han tilbake og vil skvære opp med dattera. Han er blitt redd for å dø aleine.

Yvonne er blitt 23 år og bor på studenthybel. I et forsøk på å uteske mening fra tilværelsen, skriver hun bacheloroppgave i eksistensfilosofi. Når Johan igjen banker på, har hun gode grunner for å hate ham. Like fullt klarer ikke vår heltinne å si nei når faren ber henne følge ham til døds: «Han krever altfor mye av meg, og jeg liker det».

Innvikla relasjoner

Boka er full av ansporende refleksjoner om farens gradvise bortgang, som litt etter litt utsletter en hardt tilkjempa individualitet: «Jeg innser det nå: Hvor grusomt det må være å bli normal fordi man skal dø». Til døds handler likevel ikke bare om døden, men vel så mye om relasjonene vi har mellom oss, og åssen de nesten alltid er ispedd destruksjon og irrasjonalitet, men samtidig framstår som ufattelig viktige.

Problemstillinga blir prekær når Holck kontrasterer det innfløkte fars-savnet mot sorgen Yvonne aldri kjente for mora: «Sorgen etter deg finnes; jeg kan velte meg i den. Boltre meg. La den sluke meg». I passasjene som etterfølger Johans død, blir teksten mer sveipende, løsrevet tid og sted. Holcks beskrivelser av Yvonnes nesten desperate sorg likner i så måte på Ole Robert Sunde i Jeg føler meg uvel (2019), som har sine åpenbare likhetstrekk med Roland Barthes Sorgens dagbok (2009). Jeg-et i Sundes bok dveler også ved sorga, nekter å gi slipp på den, fordi han er redd for å miste kona nok en gang, gjennom glemselen.

Smerten får form

Mot slutten av romanen, tar Yvonne et siste farvel og jordfester urna som inneholder asken etter faren: «Nå finnes hjertet ditt infiltrert i alt på innsiden av urnen. Ingenting av aske-deg er uten askehjerte mer. Urnen din fyller igjen hullet etter henne. Jeg firer deg ned i henne». Holck har på få sider klart å gi en forbausende konsis form til smerten Yvonne kjenner ved å miste. Heldigvis sparker forfatteren beina under hele konstruksjonen bare noen få setninger seinere: «Gravpikk og hullfitte».

I Til døds stuper forfatteren gang på gang inn mot det gravalvorlige og sentimentale, for like etter å bøye av og la teksten skjene ut i blødmene og obskønitetene. Ikke fordi jeg tror Cesilie Holck gripe etter ironien hver gang hun nærmer seg inderligheta, men fordi hun nekter å la døden bli så hellig at man ikke også kan kødde litt med den. Og godt er det at forfatteren ikke helt har forlatt viddets skanse. For å si det med Johans siste ord på dødsleiet: «Ha en fortsatt fin dag!»

LES ESSAY: Gloria Gervitz' Migrasjonar er et livsverk i ordets rette forstand

LES FLERE ANMELDELSER: «Anna Burns sterke roman om konflikten i Nord-Irland kan leses som en allegori over enhver paranoid samfunnsform»

---