Anmeldelser

Knallåpning med Händel-kantater

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival skaffet seg et problem gjennom åpningskonserten: Händel-kantatene ble en opplevelse det blir vanskelig å toppe.

Festivalen varer i ti dager, og åpningskonserten med Akademie für Alte Musik Berlin og Collegium Vocale Gent la listen helt oppe under hvelvingene i Oslo domkirke.

LES MER: Kirkemusikkfestivalen går til kildene

Skytshelgen

Ad fontes (Til kildene) er tema for festivalen og de to ensemblene øste frem to av Händels kantateperler: The ways of Zion Do Mourn er sørgemusikk skrevet til dronning Caroline av Ansbachs begravelse, en inderlig avskjed med komponistens gode venn. Ode for St. Cecilias Day retter seg mot musikernes egen skytshelgen og teksten beskriver de sentrale kreftene rundt universets skapelse – og helt frem til dommedag.

LES MER: Musikk fra mørke til lys

Himmelsk kor

Händel forteller den sakrale reisen gjennom å betone orkestrets forskjellige instrumenter og deres egenart. Trompeter som blåser til strid, fløytens ømme toner om ulykkelig kjærlighet og orgelets toner som finner veien til det himmelske kor.

For ikke å glemme den menneskelige stemme, som i sangen til St. Cecilia får en engel til å ta feil av jord og himmel. Den svenske sopranen Klara Eks solistiske prestasjoner var på et nivå som på tilsvarende vis kunne lede både engleskarer og andre tilhørere på villspor. Hennes fasthet og klangbeherskelse var ren nytelse, der hun slynget seg rundt toppene av en korklang av det helt sublime slaget.

Spenst og fleksibilitet

Dirigent Marcus Creed ledet det hele, etter sykdomsforfall fra Christian Curnyn. Creed ville toppet en hvilken som helst vikarliste over Händel-dirigenter, og slukket alle bekymringer om forringende erstatningsløsninger. Den årvåkne kontakten med kor og orkester var på plass fra første takt. Spensten var der, langsomt og fleksibelt i sørgekantaten, og kom til full utfoldelse når trompeter og pauker spisset musikken i hyllesten til St. Cecilia – og formga en klangverden som var en skytshelgen verdig. Han skapte en medrivende puls og lot ornamenteringene slippe til som avansert og spissende krydder.

Det er en sjeldent stor opplevelse å møte et så sterkt henvendt uttrykk fra et stort ensemble, og tenor Thomas Hobbs og sopran Klara Ek bidro til fulle med å skape begeistring i en fullsatt Oslo domkirke.

LES OGSÅ: Derfor bør du se «Skam»

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser