«Kirkekritikk er en utfordring for katolikkene»

Segl, katolsk årsskrift for religion og samfunn, er et overflødighetshorn av velskrevne og reflekterte artikler.

Segl er på alle vis gedigent. Formatet er stort, layouten sober. Sideantallet er nesten 300, og her er det tett mellom skribenter som holder høyt nivå. Årsskriftets redaktører er Ståle Johannes Kristiansen og Peder K. Solberg. De skriver i forordet at Segl har tre hovedtemadeler: Døden og håpet, St. Teresa av Avila og betydningen av kirkekritikk. Her peker de på det som må være en meget aktuell utfordring for Den katolske kirke i dag, og kanskje ikke minst i Norge: Hvordan gi rom for en kirkelig offentlighet hvor trofaste katolikker kan tale åpent uten å bli mistenkt for å være illojale?

Årsskriftet tar utgangspunkt i at 2015 var et fryktelig år for mange kristne, ikke minst i Midtøsten, med IS' barbariske henrettelser i friskt minne.

Kortkurs i kunstforståelse

Gunnar Danbolt reflekterer over Håkon Blekens maleri «Over og ut» fra 1976, som Bleken malte etter å ha sett sin far på likstrå. Danbolt har en uforlignelig evne til å engasjere sine lesere og lyttere og å formidle kunnskap. For meg ble dette en åpenbaring av en artikkel som ikke bare ledet meg dypt inn i forståelsen av Blekens gripende maleri. Den formidler også momenter som er viktige for å se og oppleve malerier mer generelt, altså et slags kortkurs i kunstforståelse.

Danbolt trekker fram flere av Blekens malerier rundt temaet livets sluttpunkt, alderdom og død. Dette settes inn i et større samfunnsmessig bilde, der de gamle som problem og forholdet mellom individ og person gir verdifulle impulser til leseren. At Danbolts artikkel følges opp av at Håkon Bleken selv kort skriver om prosessen rundt bildet, øker verdien.

Kristen kontekst

Vegard Bruun Wyller skriver klokt og utfordrende om å bli gammel i Norge, om modernitetens skyggesider og det kristne alternativet. Årsskriftet er preget av at det kristne perspektivet er tydelig til stede overalt. Katolikkene viser en evne til å kunne behandle tidens aktuelle utfordringer uten at den kristne konteksten vannes ut. Her har mange kristne kirker noe å lære. Dette finner vi også i de tekster av pave Frans som er trukket fram, som i Arne Marco Kirseboms omtale av pave Frans encyklika, Laudato si, som er et kall til fornyet åndelighet i møte med de økologiske utfordringene.

Segl er et overflødighetshorn i den forstand at her er et utall artikler fra fremragende forfattere. De hadde fortjent å bli nevnt ved navn, men det ville sprenge alle grenser. Og leseren trenger ikke sprenglese alt på én gang. Det er bedre å bruke tid på en artikkel eller to og så la boken ligge til dagen etter. Her er nok å hente, til engasjement, berikelse og utfordring.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

1

1