Irriterende bra

Aslak Borgersud har laget en plate som hangler og går. Den løper som regel fra noe, fyrer opp en røyk, tar en tango på veien og av og til minnes den at livet skal renne ut i krig eller ved den elva man ble født.

Anmeldt av: Ronnie MAG Larsen

Aslak Borgersrud er inspirert av mye på Det er valgfritt å irritere seg. Når han får frem Tom Waits-referansene i musikken, synes jeg han leverer som best. Lydbildet er ofte litt uangripelig, og det er vanskelig å bestemme hvilken sjanger det er. Takk og pris for det. Da jeg hørte den kraftfulle singelen «Tango Pro Forma», slo det meg at Borgersrud musikalsk sett er i ferd med å gjøre for Sør-Amerika det Farmers Market gjør for Balkan. Men akkurat den referansen holder ikke gjennom hele platen.

Skranglete

Jeg har forstått det slik at Stian Carstensen fra Farmers Market spilte trekkspill på noen av sangene, men at det rett og slett ble for bra til å ende opp på platen. Og platen er akkurat så skranglete som den skal være. Innspilt over lang tid i leiligheten til produsent Jester (Andrè Alexander Molkom) på Holmlia. (Jester er forøvrig mannen som tok over plassen da Borgersrud ga seg i Gatas Parlament i 2011.)

Jester spiller trommer og mye annet, mens flere andre musikere har tatt med seg instrument som fele, kontrabass, trompet, klarinett, ukulele og ikke minst pumpeorgel for å sette sitt tidløse preg på musikken. På enkelte av sangene har de også med seg klarerte samples. Den sangen som virkelig fester seg er «Sangen om deg og meg». Den har samplet temaet fra svenske Allan Edwalls «Mor Dansar». Det å gjøre dette til en duett med Solveig Heilo (produsent, musiker og medlem av Katzenjammer), passer perfekt til Borgersruds vokal og ikke minst tekstens tema.

På flukt

Åpningslåten er en seig Tom Waits-aktig ballade som heter «Kaffe og røyk». En kar som er på flukt, forstår at han alltid vil være jaktet på, men har slått seg til ro med at hans tid i fangenskap kommer. Singelen «Tango pro forma» har ikke så mye mellom linjene, men tangoen funker som ei kule til teksten. At sangen kan sette søkelyset på en reell samfunnsutfordring er en bonus.

«Gamlefru Johnsen» har tatt melodien fra den irske folkesangen Mrs McGrath og den tar opp hvordan det er å sende norske ungdommer til Afghanistan for å krige, mens hun må stelle på gården. Da han kommer hjem, mangler han to bein. «Alle kriger i alle land lever av smerta til mødre og barn. Kan alle kapteiner som noengang har vært, levere de beina som dere har stjælt.»

Bra punktum

Borgersrud setter et veldig bra punktum med «Sov hele natta», sannsynligvis det sterkeste sporet, der teksten har store rom for tolking. Den musikalske reisen på platen ender altså opp i Norge. Folkemusikerne Frode Haltli og Vegar Vårdal har blitt samplet, og lyden av norske tradisjonsrike instrument som blander seg med Borgersrud fra Holmlia, er akkurat slik det skal være. «Det finnes ikke spøkelser, finnes ikke troll. Verden blir ikke farligere om klokka blir over tolv. Skygger har aldri drept noen, prøv å ikke bli skremt. Men med folk er jeg redd det er omvendt.»

Artisten er opptatt av å ha noe å si når man først skal si noe. Han engasjerer seg og er ikke redd for å ta side. Jeg tror vi trenger flere artister som går inn i samfunnsdebatten, og jeg håper at Aslak Borgersrud vil være en som setter dagsorden og irriterer folk også i fremtiden.

1

1

1