Ikke akkurat noe å by en seksåring som skal stave seg fram – eller kanskje nettopp det?

Enhjørningeliksir, veggisvampyr, hamburgerhotell. Cezinando debuterer med en morsom, tøff og litt irriterende ABC som bryter alle vante mønstre.

To solid etablerte artister på hver sine områder debuterer med denne boka på en ny arena: Bildebokas. La oss ta for oss tekstforfatteren først:

Kristoffer Cezinando Karlsen er kjent og kritikerrost som artist og låtskriver. I 2017 ble han nominert til Spellemannprisen i klassen Årets tekstforfatter, samtidig som han mottok to Spellemenn – i klassene Urban og Årets album for plata Noen ganger og andre. Han var barnestjerne og spilte Karsten i den første serien om Tor Åge Bringsværds Karsten og Petra. Gjennombruddet som låtskriver fikk han da TV-serien Skam brukte musikken hans. I år har han fått god mottakelse av sitt nye album Et godt stup i et grunt vann.

Hiphop

Bakgrunnen som hiphopartist merkes godt i boka. Tittelen og oppbygningen gir inntrykk av at dette er en slags ABC, for den begynner på A og slutter på Å, og imellom der har alle bokstavene fått sine to sider – utfoldet i Cezinandos verseform. Disse ligner ikke mye på andre barnerim, hverken når det gjelder ordvalg eller rytme.

Ved første lesning kan man faktisk bli ganske irritert, fordi forventningene ikke blir innfridd. «Hjemme» rimer ikke på «brenne», ei heller «kott» på «rock». Det sjongleres nonsjalant mellom strikte riksmålsformer og tøffe a-endelser. Og det heter ikke å «gro» kålrabi, men å «dyrke», for å nevne et eksempel på flere språklige feil han har tillatt seg (og forlaget har tillatt ham). Rytmen i versene halter også, så jeg setter både jambe og troké i halsen der jeg prøver å få opplesningen til å svinge.

Men best som jeg sitter der og tygger på rødblyanten, kjenner jeg aldringen feie over meg som en brutal bølge og alle kriteriene jeg trodde gjaldt, flyter bort med den. For her er det helt andre lover som gjelder. Det er friere, frekkere. Man må ta på seg hettegenser og prøve å finne flyten. For selv om rappere høres veldig rytmiske ut, tar de seg rett som det er friheter til å bryte mønsteret. Det er noe av det som skaper liv og sug i denne musikken.

Nyskapte ord

Sånn sett passer formen i boka godt til innholdet også. Innholdsfortegnelsen sier sitt. Her er nyskapte ord som ville fått latteren til å runge rundt scrabblespillet: Ambulanseastronauten, enhjørningeliksir, karaokekompasset, veggisvampyr, oldemorolympiade, ørkenørret og åkerånde. Ikke akkurat noe å by en seksåring som skal stave seg fram, kanskje – eller kanskje nettopp det? At de vil finne ordene så morsomme når de klarer å lese dem, at det er strevet verdt? I alle fall er det antakelig en god del foreldre som vil synes det er artigere å lese denne boka sammen med barnet enn ei med mer velprøvde kombinasjoner.

«Hamburgerhotell». Kristoffer Cezinando Karlsen og Charlie Roberts «Bokstavene» er fukk av nyskapte ord som ville fått latteren til å runge rundt scrabblespillet.

«Hamburgerhotell». Kristoffer Cezinando Karlsen og Charlie Roberts «Bokstavene» er full av nyskapte ord som ville fått latteren til å runge rundt scrabblespillet.

Billedkunstner

Bildene i boka er tilsvarende tøffe som teksten. Charlie Roberts er en merittert billedkunstner fra USA, nå bosatt både her og der, blant annet i Oslo. Han har hatt en rekke utstillinger i flere land, men denne barneboka er hans første. Han har spennende uttrykk å bringe inn i sjangeren, tøff, med en nærmest primitiv brutalitet og figurer som minner om antikke egyptiske tegninger, humoristisk men også med elementer av følsom poesi.

Grelle striper

Den frekke måten å plassere teksten i bildene på, med grelle, gule striper til bunn, tolker jeg som en del av denne hiphopstilen der konvensjoner blir krystet og krøllet. Umiddelbart syns jeg de ødelegger bildene, men jeg ser også at de gir en nødvendig oppmerksomhet til teksten, samt at bzzzz-effekten ved gulfargen kan være ganske rampete og kul. Litt som den ene, irriterende røde prikken som kunst etter sigende skal ha for å skape ubalanse og interesse.

Summa summarum tror jeg sannelig Bokstavene er en nyskapende kile inn i bokhylla. Men det spørs hvor den vil bli plassert. Antakelig vil den havne i småbarnavdelingen i bokhandelen, men kanskje vil den stå bedre sammen med ungdomsbøkene.

Grytten tek små born sine spreke innfall på kornet

Hvordan kan man snakke med barn om kjønnsidentitet? Dahle og Nyhus rensker luften

---