Bøker

Gjøglersk historiefortelling

Daniel Kehlmanns roman Tyll bruker humor for å leve seg inn i trettiårskrigens Tyskland, men mister sitt eget premiss av syne.

1600-tallets trettiårskrig er bakteppe for Daniel Kehlmanns nyeste roman, Tyll. Den tyske forfatteren, som de siste ti åra har opplevd stor internasjonal suksess, har valgt seg en gjøgler som utgangspunkt for å leve seg inn i spenningene som oppsto etter reformasjonen. Overtro, magi og ei kirke som forfølger meningsmotstanderne sine, preger samfunnet. Og for de aller fleste: fattigdom og velling til alle døgnets måltider.

De døde forteller

Hovedpersonen med det merkelige navnet Tyll Ulenspiegel entrer ­romanens scene med stor ståhei. Sammen med følget sitt ankommer han en landsby, til innbyggernes store glede, for allerede i lang tid har de hørt rykter om denne omreisende entertaineren. Tyll sjonglerer og går på line over dem, og egger alle de frammøtte til en stor slåsskamp, før han selv smetter unna og farer videre. Det er landsbyens innbyggere, som et kollektivt vi, som fører ­ordet. De reflekterer som følger: «Men vi husker, selv om ingen husker oss, for vi har ennå ikke avfunnet oss med ikke å være. Døden er fremdeles ny for oss, og de levendes ting er ikke likegyldige for oss. For det er ikke lenge siden alt sammen.» Slik presenterer Kehlmann romanens hendelser som noe som fortsatt ­angår oss; de døde kan ennå høres «i gresset og i gresshoppe­gniksingen».

Gjøglersk

Men denne kollektive fortelleren videreføres ikke, ei heller refleksjonene over mulighetene og umulighetene vi i dag har til å leve oss inn i ei forgangen tid. Heller skildrer Kehlmann Tylls liv gjennom ei rekke nedslag og møter med store mengder folk, fra han er barn til han blir gammel.

Tyll er hovedperson, men befinner seg samtidig ofte i ytterkanten av hendelsene romanen skildrer. På mange måter er det krigens kulisser Kehlmann har valgt seg, og da med et gjøglersk omdreiningspunkt. Etter at faren, som var en undrende og upraktisk møller med interesse for (datidas) vitenskap, blir henretta av kirka for sine magikergjerninger og sitt antatte forbund med djevelen, må Tyll overleve på egenhånd. Kehlmann forteller med fyr og flamme om hvordan utkantmennesket Tyll balanserer mellom makt og historiske begivenheter. Og med humor. Tross all krig og nød og sott framstår romanen som lystig, all den tid den gjennomgående sverger til overdrivelse som metode for innlevelse i fortidas fremmede land. Gjennom denne tonen makter Kehlmann å bygge en romanvirkelighet hvor livsanskuelsen er en ganske annen enn den som preger vår tid. Her råder ikke opplysninga og rasjonaliteten, verden er langt mer mystisk. I fullt alvor er vitenskapsmenn, for eksempel, på jakt etter drager.

Uforløst

Det er et interessant materiale Kehl­mann har valgt seg, men Tylls potensial føles dessverre uforløst. Dette gjelder særlig det jeg opplever som et helt grunnleggende premiss for romanen, nemlig historias hvisken og våre forfedres nærhet til oss, eller hvordan en kan nærme seg den tida som er tapt. Kehlmann introduserer en slik tematikk, men følger den ikke opp.

Heller støtter Kehlmann seg til humoren. Det skal sies: Det finnes drøssevis av morsomme hendelser i romanen, som er godt skrevet, og som kommer med treffende ironiske bemerkninger om kirkelig og verdslig makt. Tyll står utafor samfunnet, en posisjon som bærer i seg mye rom for maktkritikk og spydigheter. Men det komiske blir på et vis til en så besvergende tone at romanen ikke helt lykkes i å leve seg inn i livet på 1600-tallet. Samtidig mister romanen også mennesket Tyll av syne. Dette gjør romanen mindre interessant enn den kunne ha vært.

Les mer om mer disse temaene:

Ulla Svalheim

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker