Gilbert & Georg på Astrup Fearnley oppleves mest som reklame for eget kunstnerskap

Gilbert & George beveger seg farlig nær det usmakelige, men kan ikke bortforklares som plattheter. Likevel risikerer verkene deres å bli mer som en reklamekampanje for kunsten deres, enn interessante i seg selv.

Gilbert & George er visuelt høymælte, men problematiserer mannlig seksualitet på verdifullt vis. Til høyre sees Bum holes (1994).

På et kjempemessig fotografi står et par nakne menn står med rumpa bar og ryggen til, kokett og inviterende, med testiklene hengende kledelig under den sprikende endetarmsåpningen. De to herrene er Gilbert Proesch (f. 1943) og George Passmore (f. 1942), bedre kjent som den homoseksuelle kunstnerduoen Gilbert & George.

Bum Holes (1994), som verket ­heter, viser frem en side ved livet som fortsatt er tabubelagt. Fokuset på aldrende­ menneskers seksualitet er verdifull i en verden hvor sex som regel hektes på ungdom og skjønnhet, av den enkle grunn at også andre legninger og andre former for lyst har bruk for anerkjennelse.

Flere av bildene i denne utstillingen følger en slik linje på livsbekreftende, men også konfronterende vis.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP