Friskt barneteater om å være født i feil kropp

Sjarm og humor skaper et forfriskende blikk på transkjønnethet i teater for barn.

«Om mamma får vite det, vil hun gråte. Pappa vil bli sint, og så vil han også gråte. Og tante vil besvime.» De mørke spådommene er lagt i munnen til ni år gamle Tobias, eller Cecilie som alle kaller ham. Ingen vet at Cecilie egentlig er Tobias. Og hvordan forteller man egentlig noe sånt? At man føler seg annerledes inni enn utenpå. Når «født i feil kropp»-problematikken når teaterscenen, er det med et forfriskende barnlig blikk på det hele.

Tobias og dagen det smalt er en forestilling myntet på det kanskje viktigste og vanskeligste publikummet man kan ha – barna. Gjør man seg ikke fortjent til deres oppmerksomhet, får man høre det. Når det unge publikummet sitter som fjetret, er det fordi forestillingen evner å se det hele fra deres perspektiv. En balanseøvelse der kjønnsproblematikken hverken blir for enkelt framstilt eller for vanskelig fortalt.

Lekent

At Tobias spilles av en mann (Jonas Delerud), viser vilje til å ta et standpunkt i debatten. Til å ta unge menneskers følelser og identitet på alvor. Vi får se han slik han føler seg inni seg, og ikke slik han ser ut i virkeligheten.

Handlingen utspiller seg på barnerommet, i en fargesprakende og fleksibel scenografi som kler den lekne sceneteksten. For når virkeligheten blir for vanskelig, søker Tobias tilflukt i et parallelt univers. Her er han programleder i et tv-show om dinosaurer. Senga forvandles til en flåte, mens Arne Jacobsens ikoniske stol-design får sitt tilsvar i en stol formet som et dinosauregg. En konkretisering av barns unike evne til å bearbeide virkeligheten gjennom fantasi.

Skuespiller Alexander Rindestu byr på grimaser og kroppsspråk som får latteren til å trille mellom benkeradene, i rollen som nerdete dinosaurekspert. Mens Kristine Myhre Tunheim spiller bestevennen Pauline, med sjarmerende iver og barnlig troverdighet. Støttespillere som er gode å ha når Tobias kjenner på de vanskelige følelsene. Sannheten som kanskje vil føre til et kjempesmell, et sånt smell som utslettet dinosaurene.

Research

Tobias og dagen det smalt er noe så altfor sjeldent som et samarbeid mellom institusjonsteater (Hålogaland teater) og det frie feltet (Rimfrost Teaterensemble). Den har allerede høstet mange lovord, og vant fjorårets Heddapris for beste barneforestilling. Blant de nærmere 50 forestillingene som samlet scenekunst fra hele landet i hovedstaden under årets Heddafestival, sto den frem som en liten perle. Hverken spesielt påkostet eller innovativ i formen, men med en glimrende idé og et mot til å riste i rammene samfunnet forventer at man skal passe inn i.

En problematikk som fort kunne føltes for tyngende for et ungt publikum, men som man her klarer å presentere med bøttevis av sjarm og humor. Grundig research ligger til grunn for det vellykkede resultatet. Samtaler med barn så vel som voksne, fagavdelinger og transkjønnede har bidratt til en forestilling som klarer å vise at det er mange måter å være menneske på.

---

Tobias og dagen det smalt

• Teaterstykke av Rimfrost produksjoner og Hålogaland teater.