Følger det gamle countrysporet

I stedet for å rocke opp countrymusikken, tar Country Heroes den ned til det enkle, melodiøse og opprinnelige fra 1940- og 1950-tallets Amerika.

Mens den siste store country-oppblomstringen i USA kom med filmen O Brother, Where Art Thou? i 2000 (med handling fra den amerikanske landsbygda på 1930-tallet, og glimrende countrymusikk skrudd sammen av T-Bone Burnett), har norsk country sakte, men sikkert bygd seg opp fra å være en litt dvask og utvasket køntri-variant på 1970-tallet, til å bli en helt sentral del av det norske musikkmiljøet. Støttespillere som Darling West, Janne Hea, Onkel Tuka, Roy Lønhøiden, Hege Brynildsen og Tove Bøygard, får her følge av Country Heroes, som blander seg så til de grader med det allerede gode selskapet.

Det er erfarne folk som slår sine pjalter sammen; til et ­musikalsk samboerskap som tar den amerikanske countrybølgen på særlig 1940 og 1950-tallet på ramme alvor. Artister som Lefty­ Frizell, Ray Price, George Jones, Hank Snow, Loretta Lynn og Kitty­ Wells var alle store stjerner «over there», før Elvis og Beatles i stadig større grad overskygget dem med rock’n roll og pop fra slutten av 1950-tallet og utover.

LES MER: Waldemar vrenger gitaren

Ektefølt

Ved å legge seg så tett opp til allerede kjente, gamle storheter, tilfører ikke Country Heroes sjangeren noe nytt. De nøyer seg med å minne om hvor bra inspirasjonskildene deres var, og – i denne sammenheng enda viktigere – vise hvordan nyskrevne låter skåret over en tradisjonsrik lest, bekrefter at lille Norge har fått sin fullt fortjente plass på et Amerika-dominert countrykart.

Med mindre kompetente aktører enn Country Heroes, kunne slik gjenskaping av gamle toner gått galt. Det tåle å bli vurdert opp mot originalen. Når det her gjør dét, og fungerer så bra, er det fordi musikerne har den nødvendige følelsen for materialet ­ytterst i fingertuppene, og vokalist Jørund Vålandsmyrs stemme er så sår og stilren, at vi et øyeblikk lurer på om det er George Jones som har gjenoppstått for anledningen.

Sterke følelser

Tekstene følger – som musikken – det samme gamle countrysporet: Med sterke følelser rundt kjærlighet, svik og savn. «My Angel, The Devil Or Me», er dypt inni den kristne tematikken som preget en vesentlig del av artistene som har inspirert Country Heroes.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1

1