Anmeldelse

I begynnelsen av House of Cards-serien, hvor man følger et korrupt amerikansk ektepar i toppen av amerikansk politikk, fikk man tidvis en følelse av ­serieskaperne gikk for langt; graden av kynisme og løgner virket ikke troverdig. Så snudde­ alt. For etter hvert overlappet ­serien med presidentvalgkampen og senere valget mellom Hillary Clinton og ­Donald Trump, og med ett virket det som om virkelig­heten langt overgikk ­fiksjonen. Ja, en av ­serieskaperne sa det selv: ­«Dette (en eller ­annen hendelse fra den virkelige valgkampen) hadde vi ikke kommet unna med om vi skrev det inn i ­serien».

All kunst er, dypest sett, lignelser ­av virkeligheten. Graden 
av etterligning eller fors­kyvning er noe av det som skiller kunstarter fra hverandre. Tom Ege- lands spenningslitteratur befinner seg i dette grense­landet mellom den offisielle historien, og alle de mulige historier og forklaringer som ligger i randsonen av kanon.

Tornekrone

Religionen med dens mystikk, dens potensielle­ kobling til storpolitikk, hykleriet som blottstiller seg hos dem som står nært både trossetninger og maktinnflytelse – alt dette gjør tematikken egnet for spenningsforfattere som vil forene klassiske krimelementer og små historietimer.