POP

Et godt poeng om alder

Åleskjær anbefaler Lloyd Coles nye singel.

Et av de albumene det burde være mulig å gire seg opp litt for i tiden som kommer, er Lloyd Coles nye fullengder, Guesswork, som slippes den 26. juli. Det er hans 14., og inneholder samarbeider med musikere som har backet ham i ulike sammenhenger og i lang tid. Singelen «Violins» er nå ute, og viser en av popens fineste og mest litterære, smarte gjennom flere tiår i god, og aktualisert form.

Cole har i senere år delt tiden sin mellom retrospeksjon og nyorientering, med gjenutgivelser og turnéer knyttet til det klassiske, gitarbaserte materiale fra katalogen helt tilbake til 80-tallet og framover, og ny musikk, mye av den elektronisk orientert. Det inkluderer til og med et album sammen med den gamle kraut- og avantgarde/elektronica-legenden Hans-Joachim Roedelius.

Tilbake til sangen

«Violins» er ingen retur til jangle-gitaren fra dagene med The Commotions, rockeband-besetningen fra de tidlige soloårene eller orkesterstemningene i fantastiske Don't Get Weird On Me Babe (1991). Men låta er definitivt en retur til sangen. Dette kunne i og for seg ha vært framført på kassegitar igjen. I stedet er sporet bygget opp av programmerte trommer og arpeggio-synth. Det er rett og slett opptempo popmusikk, og ganske moderne i formen, selv om den gjenkjennbare vokalen og melodiføringen kanskje er støpt i former fra tider som ikke er nå. Det er ikke noe millenniums-«wå-åh-åh-å» her.

Det mest ukonvensjonelle med dette som sangbar pop-banger er at den varer i hele 6 minutter og 49 sekunder. Den er på en måte delt på midten, gjør seg ferdig og starter igjen med det samme temaet, litt utvidet sonisk sett mot slutten, med stor gitarlyd. Britiske Cole, som i årevis har vært bosatt i USA, uttaler at teksten handler om at det går an å gjøre mer moro ut av å være aldrende enn han tenkte da han var ung. «For hva har vi å tape?» som han sier til nettstedet Broadway World. Nei, det er sant, men hørte vi akkurat Lloyd Cole vedkjenne seg ordet «moro»?

Usentimentalt analytisk

Å følge Facebook-siden hans er for øvrig en interessant affære, ettersom han der står fram som meddelsom og personlig. Coveret her viser ham derimot slik vi kjenner ham visuelt: alvorlig, tilsynelatende usentimentalt analytisk og skeptisk. Å kalle «Violins» løssluppen i holdning ville være en overdrivelse, men den åpner i alle fall litt for å «det livet har å gi», som man sier: «What if I sang out of tune with the violins?», må være et uttrykk for ikke å seile helt med i de stemningene det er vedtatt at alder skal bringe med seg. Album snart!

---

Violins

• Låt av Lloyd Cole