Nåde den musikar i eit lite kammerorkester som ikkje har finstemt sitt instrument. Og nåde den musikar i orkesteret som ikkje kjem presist inn der tonen frå hennar instrument skal setjast. For her kan ingen gøyma seg.
Eg hadde ikkje høyrt om kammerdikt før eg fekk Jan Ove Ulsteins nye diktsamling i hende. Men han kallar dikta i denne samlinga Overlys Underlys for nettopp kammerdikt. Ved eit nettsøk fann eg at dette ikkje er eit nyord, men eg trur det er fyrste gong det er brukt som sjangerplassering for ei bok.
Finstemt er denne diktsamlinga. Her er orda og bileta stramma inn og episk forføringskunst skore bort til berre det fortetta og nødvendige står att. Då er ein, som i den krevjande kammermusikken, solistisk heile tida. Kvart ord må bera, slik kvar tone må bera i orkesteret.
Lyset
Det er dikt om det heilt vesentlege, om kjærleik, fødsel og død. Lyset, både det indre og ytre lyset, spelar ei viktig rolle, her som i livet sjølv. Fotosyntesen er ikkje framand for teologen Ulstein. Klorofyll er det grøne pigmentet som trengs for å utføra fotosyntesen, og skapa det livsens under som sprengjer seg fram om våren. Klorofyll er med i diktet om ordet og livet (s. 25):
.....
orda er
plog, er horv, er korn
i jord, er død i mold, er
spire, er klorofyll, er
liv strekt ut, er og er
blir og blir
.....
Meiningsberande
Slik går Jan Ove Ulstein rett på, med minimal ordbruk. Mest kvart einaste ord er meiningsberande, gjennom heile denne formatmessig vesle boka. Eg les avdelingsoverskrifta «du er meir» som sentralt tema. Verselinjene «du er oske/ du er meir/ enn oske» (s. 24) vert utvida til biletet med «ein fugl/ svart berre/ under vengjene».
Boka har ein gjennomført komposisjon, og ein godt kan lesa heile samlinga som eitt langdikt. Svakast er eg for bolken «ut eller inn», som inneheld ei rad fine kjærleiksdikt. Her er det både hofter, munnar og elsk, her er forplanting og salomonisk høgsong, men framleis i den same kammerpoetiske orkestreringa med nøye bortval av all overflødig ordprakt:
.....
det dampar jord av deg
sa han
og eg elskar deg så sveitten renn
eg kjenner musklane dine overalt
sa ho
og kjenn spensten i hoftene mine
og det var like før dei kjende
ein puls
banke seg fram mot eit frø
.....
I denne avdelinga byggjer Ulstein bru over til den store forteljinga om eit anna elskande par frå Galilea, likeins ei ferd til Egypt med barnet «der vi kan slå ring/ om deg/ på Tahir-plassen». Og denne plassen, så raud av blod han har vore, held dei barnet «så fast og lett// at alle fresande/ lunter/ må slokne// så alle i uniform/ står i kø for å halde/ eit barn i armane».
Nåde
Ordet nåde får ei sterk meining mot slutten av samlinga, i nest siste bolken der døden melder seg i det som kan vera eit infarkt. Vi les om «stikket i/ skuldra (som)/ forplantar seg ned handa// frå fingrane/ og ut i/ lause lufta» og inn i «eit dødens kammer», der er du «inne i eit ekko/ nåde/ frå alle kantar». Og i siste bolken vert vi førde inn i det store krinsløpet (s. 60):
inn
i kretsløpet der celler
døyr og går
langsamt
over og inn i
nye formasjonar, i ei stor
utveksling av død
liv og nye skot
i ny jord, humus på humus
dei
fira deg ned
i jorda