Anmeldelser

Det hellige lovverket

On the Basis of Sex tar for seg kampen for juridisk likestilling mellom menn og kvinner i USA og er et godt eksempel på landets dyrking av sine lover.

Betegnelsen «unorsk» er en honnør til det befriende, til fenomener og mennesker som hever seg over smålige ­forventninger, som har selvtillit, mot og stil. Det er intet positivt over ­uttrykket «un-american»: På tvers av ­politiske uenigheter, synes ­samtlige amerikanere å være uni­sone i at landets grunnlovfestede ­verdier er gode i seg selv, at det kun er forvaltningen av dem det har gått skeis med.

USA er samlet av et lovverk, mer enn en felles årtusenlang kultur, og har den ­høyeste advokattet­theten i verden (1 per 300 innbyggere). TV-serier og ­filmer om advokater fore­-
kommer i Europa, selv ­Norge, men er en særamerikansk ­øvelse. Innbyggernes forhold til eget lovverk har noe religiøst over seg.

Lover og likestilling

Det er vanskelig å se for seg at en film om en lov som skaper presedens kunne vært laget i noe ­annet land. Og On the Basis of Sex er en ­veritabel rettsvitenskap-over­dose, et advokatdrama/rettsalsdrama der replikker som ikke kan sorteres under «jus» er ­sjeldne unntak og der ­handlingen er sentrert rundt lovverket i seg selv.

Nemlig: Nåværende høyest­e­­-
rettsdommer Ruth Ginsbergs kamp mot gubbevelde og ­daterte lovverk. Vi møter ­henne midt på femtitallet, som en av få ­kvinnelige studenter ved ­Harvard, en læreinstitusjon uten dametoaletter. Hun er kvikk, ­ivrig og uredd. Når ektemannen får kreft, følger hun hans forelesningsrekker også.

Han blir lykkeligvis frisk, og får jobb som skatteadvokat umiddelbart etter utdanningen. Ruth, best i sitt kull, møter et utall unnskyldninger for at hun ikke kan ansettes; som at hun vil gjøre kollegenes koner misunne-
lige.

Kjønnsdiskriminert mann

Dermed blir det en akademisk karriere i stedet, med nettopp forskjellsbehandling som spesial­felt. Og når det har blitt 1970, materialiserer drømme­saken seg: En mann som ­mister skattefordeler av å pleie sin syke mor. Han er kjønnsdiskriminert.

En seier vil bety likestilling for loven, at det ikke lenger vil være mulig å felle dommer med ­utgangspunkt i kjønn – filmens tittel har altså ikke noe med samkvem å gjøre.

Uhyre

Man trenger ikke være ekspert på amerikansk retts­historie eller film for å spå ­
utfallet. Historien er like ­­forutsig-
bar og ritualbasert som i James Bond.

«Gleden ligger i å se den ­virtuositet mesteren blottstiller sine evner med i det ­avgjørende øyeblikk,» sa Umberto Eco i et forsvar for de britiske agent­filmenes forutsigbarhet, og joda – On the basis of sex har noen taleføre høydepunkter.

Den er samtidig en u­hyre ­tradisjonell film, et dialogtungt kostymedrama som hele tiden trues av stivnende ledd. ­Samtlige rollefigurer er typer; ­fotogene proto-amerikanere man ­umiddelbart fanger ­essensen av. De ser ikke ut til å ha kledd seg eller kjemmet håret selv.

Heltene skildres i mykt, f­latterende lys, gubbeveldet 
t­rives åpenbart best i ­mørke, ­kalde omgivelser. ­Demonstra-
sjoner mot Vietnam er ­akkom-
pagnert av samtidig, akkurat passe opprørsk rockemusikk. Barn er klokere og har s­terkere moral enn voksne. Dialoger 
med ­professorer under fore­lesninger har form av rettssals-dueller, alt som ytres er poengtert og ­prinsippfast, som om det kunne oppheves til en allmenn lov.

Formelbås

On the Basis of Sex har struktur som en standar­d­isert idrettsfilm, her er underdog, motivasjon, insisterende og utvetydig musikk, trenings­montasje og generalprøve. En omhyggelig oppbygning til det avgjørende slaget, et oppgjør det (fullstendig etter formelen) ser ut som vi skal snytes for, helt til ­ytringen av replikken «I'll see you in court». Den faller uten synlig ironi eller referanseglede.

Denne tunglabbede pedagogikken makter faktisk å fremme viktige poenger om systemisk undertrykking og forskjells­behandling av kvinner, og at det vi i dag anser som rettferdig og naturlig ikke har kommet av seg selv. Og Felicity Jones og Army Hammer får maksimalt ut av rollene som ekteparet Ginsburg – de gir dramaet en uanstrengt letthet, noe som kan kategoriseres som betydelige skuespiller­bragder.

On the basis of sex har gode ­intensjoner og ­balanserer ­akkurat på riktig side av kjedsomhets-gjerdet. En film om et lovverk kunne fort blitt svært monoton, men ved å ­plassere ­historien inn en trang formelbås er den i det minste ­sikret f­remdrift. Mer unorsk og ­amerikansk kan det knapt bli.

Einar Aarvig

anmeldelse@vl.no

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser