Den umulige frelsen

Et lite liv stiller spørsmål ved hvor mye lidelse et menneske kan tåle, og hvorvidt det gode ­virkelig kan fordrive det onde.

Bilde 1 av 2

I første kapittel av Et lite liv presenteres vi for de fire ungdomskameratene JB, Malcolm, Willem og Jude. Kameratene, som møttes på college, er nå i midten av tjueårene, og de to sistnevnte skal flytte inn i en forfallen og liten leilighet i New York. Guttene står på terskelen til voksenlivet og ser lyst på frem­tiden. I løpet av de 100 første ­sidene bytter synsvinkelen mellom de unge mennene, og vi blir etter tur kjent med Malcolm, en arkitektstudent oppvokst med velhavende foreldre på Upper East Side i New York, kunstnerspiren JB med haitisk opphav som er vokst opp i et kvinne­dominert hjem med mor, bestemor og tanter, og den aspirerende skuespilleren Willem, sønn av en islandsk ranchforpakter og hans svenske kone, oppvokst i Wyoming.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Den siste i guttegjengen, Jude St. Francis, får vi vite påfallende lite om. Han studerte matematikk før han hoppet over på jus-studiet. Mens vi får innblikk i de andre guttenes kjærlighets- og familieliv, holdes Judes privatliv skjult. Det er først mot slutten av første kapittel, mens synsvinkelen ligger hos Willem, vi skjønner at Jude er den egentlige hovedpersonen og at Et lite liv skal bli en langt mørkere og annerledes fortelling enn først antatt. Første kapittel slutter med at Willem i all hast må frakte en blodig Jude til legen etter at han nesten har kuttet seg selv til døde.

LES MER: Er det greit at Jason Bourne peker på oss med pistol?

Vold og misbruk

Ettersom handlingen skrider fram avsløres stadig nye grusomheter fra Judes fortid, en fortid preget av grov vold, seksuelt misbruk og forsømmelse som han hardnakket prøver å skjule for sine beste venner. Fra han ble forlatt i en søppelcontainer som spebarn, til han som 16-åring møter sosialarbeideren Ana, har han ikke møtt et eneste voksent menneske som ikke har misbrukt eller utnyttet ham. Jude får etter hvert et tilsynelatende perfekt liv, med en viktig stilling i et advokatbyrå og venner som elsker ham. Det skal likevel vise seg vanskelig å rømme fra fortiden, og Jude rives og slites i av selvforakt og gamle spøkelser. Den eneste måten han klarer å tilfredsstille selvhatet på er ved å bedrive selvskading.

Ingen frelse

Et lite liv er krevende og vond lesing. Hanya Yanagihara tilbyr ingen frelse fra det onde, og det er ikke måte på hvor mange umenneskelige hendelser hun utsetter hovedpersonen sin for. Blant de 800 sidene med lidelse er det likevel glimt av det vakre og skjønne i livet. Vennskapet mellom de fire guttene, og den ubetingete kjærligheten som etter hvert oppstår mellom Jude og Willem, er både originalt og vakkert skildret.

Det kanskje mest betydningsfulle forholdet er det mellom Jude og den tidligere jus-professoren hans, Harold. I en alder av tretti år blir han adoptert av Harold og hans kone Julia, og Jude opplever for første gang i sitt liv den uforbeholdne foreldrekjærligheten. Forholdet til Willem og Harold gir håp om at Jude skal klare å ­fortrenge demonene fra fortiden.

Hanya Yanagihara tilbyr ingen frelse fra det onde, og det er ikke måte på hvor mange umenneskelige hendelser hun ­utsetter hovedpersonen sin for.

Yanaghiara har skrevet en original bok som utfordrer tanken om at kjærligheten overvinner alt. Hun gir ikke enkle eller ­publikumsvennlige svar, men tar hovedpersonens traumer på ­alvor. Men Et lite liv har også ­flere svakheter. Yanaghiara har en hang for tomme metaforer, og språket er ofte pompøst og klisjefullt. Med sine 800 sider oppleves boka også for lang, og flere av passasjene virker umotiverte og gjentagende og kunne med fordel vært utelatt.

I tillegg introduserer hun et stort persongalleri hvor flere av karakterene forblir kulisser uten noen tilsynelatende funksjon i romanen. Jeg vil likevel hevde at de gode partiene veier opp for dette, og at Et lite liv har potensial til å bli en moderne klassiker.

1

1

1