Den bortkomne faderen

Herointåka har lettet, og 67 år gamle Peter Perrett synger som ei rusten pipe i et landskap preget av rockeromantisk ballademakeri.

Det hviler noe farefullt over hele Peter Perrett, tidligere frontmann i punk-bandet The Only Ones, som holdt på mellom 1976 og 1982. Denne faren er også nedfelt i hans helt nye, andre soloalbum Humanworld, som følger opp debuten How The West Was Won fra 2017. Det farefulle og ville er likevel kombinert med utsøkte doser med rockeromantisk ballademakeri. Plata er i og for seg like britisk som det Duffy representerer, men dette er musikk som ser seg rundt i et landskap der herointåka har fylt mye av tilværelsen, men nå har lettet.

Gebrekkelige kjærlighetssanger

Det er høyst vital musikk som kommer ut av de mange årene som forsvant til narkotikaen. At den nye plata også har ganske store innslag av gebrekkelige, skjøre kjærlighetssanger mellom rockere frontet av snakkesynging og svære gitarer, gjør at den føyer seg også inn i en fin rocketradisjon fra Jacobites til Johnny Thunders. Andre referanser her kan være Television, Velvet Underground og Rolling Stones, men ikke uten de sterke føringene som ligger i post-punken og 80-tallets new wave-sound i tillegg.

Ei rusten pipe

Allerede i andre halvdel av 00-tallet begynte Perrett å spille sammen med sønnene sine, Jamie og Peter Jr. Fra bandet Love Minus Zero, og det er et samarbeid som har fortsatt på de to soloplatene til nå. Denne nye plata er produsert av Jamie. Det er selvsagt noe rørende ved dette, at sønnene får den bortkomne faderens verk opp og stå på hans gamle dager.

Stemmen til 67 år gamle Perrett er ei rusten pipe, som målbærer både politisk motivert sinne, og sanger om forelskelse og at man ikke turte å spørre om å få holde hender med den andre på spaserturen gjennom parken. De to balladene «Heavenly Day» og «Carousel» er opplagte høydepunkter, men man vil selvsagt ikke være foruten det fine rockebråket heller. Det er mulig at plata mangler den ene opplagte topplåta, men den utgjør en sterk pakke sammen med forgjengeren, for folk som liker klassisk og gitarbasert rock.

---

Humanworld

• Album av Peter Perrett