Asbjørnsen setter spor

Kristin Asbjørnsens nye plate er ikke bare tidløs, den virker også stedløs, og kan fort bli stående som en bauta i hennes musikalske univers.

Asbjørnsens stemme er som
regel forsiktig, men når hun rasper borti stemmebåndene og gir låtene, som prøver å unngå for mye oppmerksomhet, det dynamiske løftet så blir dette elleve sanger man gleder seg til å høre på nytt. Det er ingen opplagt singel her, det må sies, men hver låt har sitt eget og det er helheten av albumet som gjelder. Instrumentene blir sparsommelig brukt, slik at man blir ekstra oppmerksom og lytter etter. Ja, man blir nesten takknemlig av hver lyd som tilføres.

Ensom vokal

Åpningen «By Your Side» er et høydepunkt og den starter med en ensom vokal der hvert instrument kommer på besøk og står støtt ved siden av Asbjørnsen. Neste spor, «You Hold Me While Leaving Me», er mer upbeat, med Anders Engens perkusjon, bass og drivende gitar fra den viktige samarbeidspartneren Olav Torget, må dette være en livefavoritt som kan tendere til allsang. De har til og med gitt rom for en ekstremt tørr gitarsolo. Kanon!

Her bidrar også den gambiske koraspilleren og vokalisten Suntou Susso. Kora er et gambisk strengeinstrument med 21 strenger og det er perfekt fordelt utover Traces of You. Samarbeidet med Susso skyldes at dette plateprosjektet i utgangspunktet var et bestillingsverk Asbjørnsen fremførte for Global Music Oslo i 2016. Global Oslo Music eier publiseringsplattformen Global Sonics og dette er deres første utgivelse. Målet er å bringe artister sammen fra hele verden og gi ut den kreativiteten som skapes mellom de ulike musikerne.

På norsk

De fleste tekstene handler om savn – om noe eller noen man mister, eller er redd for å miste, og som har satt spor i hjertet, for alltid. Deler av de engelske tekstene er oversatt til vestafrikansk mandinka, og det er på «We Haven’t Found Our Way Back Home» og den skjøre «I Wont Leave the Room» stemmen hennes blander seg perfekt med Suntou Sussos vokal og språk.

Afrikansk til tross, det er avslutningssporet som skiller seg mest ut tekstmessig. «Vil du være her bestandig» synger hun på norsk, men hele budskapet og formidlingen gjør at den finner sin naturlige plass på platen. Den hører hjemme der på samme måte som artisten selv finner sin posisjon som en artist som reiser på tvers av landegrenser og sjangere. «Vil du være her bestandig» har noe hymneaktig og verdig over seg. «Det var drømmer du besøkte, det var liv du aldri fikk», synger hun, og
demonstrerer at musikk kan være sterkt og skjørt på samme tid.

Nye veier

Asbjørnsen har den musikalske friheten der hun