ABC-bøkene har lang tradisjon, men inn mot høstens skolestart er det tull og tøys som gjelder

Nye utgivelser føyer seg i rekken av ABC-bøker som har fulgt barn inn mot skolestart. Marianne Lystrup har lest dem i lys av tradisjonen etter navn som André Bjerke.

Egentlig er det jo altfor tidlig for mange barn å begynne på skolen når de er fem-seks år gamle. Men slik har det vært siden Reform 97 og da må man jo bare gjøre det beste ut av det. Det kan virke som det tenkes sånn i Cappelen Damm, i deres serie for «barske barn» om to av skolens kjernefag: lesing og regning. For dette er sprelsk så det holder. Her skal det tøyses og tulles i tråd med ønsket om at lek skal ha den viktigste plassen i barnas liv på dette stadiet. Og hvis de lærer seg noen bokstaver og litt regneferdighet (eller i hvert fall telleferdighet) mens de morer seg, er det ren bonus.

Min første

ABC-bøker har en lang tradisjon. Den første jeg stiftet bekjentskap med, var Min første lesebok av Marie Gundersen og Mathilde Munch, med bilder av Reidar Aulie. Den kom først ut på begynnelsen av 1900-tallet, men min versjon var fra det 15. opplaget. Bøker varte lenger i de dager, så denne trauste læreboka fikk prege skolestarten for flere generasjoner.

Det er rart å bla i denne boka i dag. Ikke bare bærer illustrasjonene et litt høytidelig preg av at det er en billedkunstner som har laget dem, riktignok tilpasset målgruppa i valg av fokus og motiv. Det mest overraskende er likevel rekkefølgen på bokstavene som introduseres. Boka begynner med E og fortsetter med I, U og M. Det går radig framover – ikke alle bokstavene har fått sin egen side en gang. Men så ender denne «Min første lesebok» med flere hele fortellinger, mer krevende å lese enn mange av dagens «lettlesbøker».

Utvikling av sjangeren

Fra 1950–60-tallet begynte det å komme flere andre bøker beregnet på skolestartere. André Bjerkes ABC, illustrert av Gøsta Munsterhjelm, kom i 1959 og den viste seg så livskraftig at en faksimileutgave er blitt trykket i en rekke opplag helt fram til 2007. I 1962 kom A-B-C-bøkene til Kari Wessel med illustrasjoner av Hans Gerhard Sørensen. Disse holdt seg i et lignende kunstnerisk rom som Aulie, men deretter tok det ikke mange årene før andre forfattere og illustratører kastet seg over sjangeren med mer lealaus kreativitet i tråd med den generelle utviklingen av bildeboksjangeren.

I 1962 kom til Kari Wessel med illustrasjoner av Hans Gerhard Sørensen. Foto: Helgeland Museum.

Skrullete

Og nå er det tull og tøys som gjelder, både med bokstaver og tall. Anne Østgaards ABC for barske barn fra 2018 har i år fått selskap av 123 for barske barn, Tull med tall. Hun drar strikken temmelig langt når det gjelder påfunn på kanten. Her står det ikke som i Min første lesebok: «Far vil lese. Mor vil koke mat.» eller som i Anne-Lise Gjerdrum og Ragnhild Heggdals ABC-vers fra 2001: «Tigerfar på frierføtter/Snuser rundt i grus og jord, /Trasker mellom trær og røtter, /Han vil ha en tigermor.». Østgaard skriver sånt som «Doffen datt en dag i do./Alle sa: – Så fort han dro!/ Ned i røret, fysj og æsj,/ Dopapir og tiss og bæsj! /I en dunst av gru og skrekk: /Doffen er for alltid vekk.».

Telleboka bærer også preg av sans for det skrullete, noen steder rett og slett makabre, så det er kanskje best at tittelen advarer om at dette er ei bok for de barske. Det kan bli for drøyt for noen. Samtidig er vinklingen en støtte til barn som innrulleres i skoleverket for tidlig, en markering av at det er viktig å beholde det løsslupne, spinnville, skrullete mulighetsrommet som leken gir.

###

«Bruksanvisning»

Men hvordan det nå er eller ikke er, så må tusenvis av spente fem og seksåringer troppe opp til sin første skoledag snart. Noen av disse vil kanskje finne glede i «bruksanvisningen» som Anna Fiske har laget til dem: Hvordan begynner man på skolen? Hennes strek vil være kjent for barna, ettersom hennes «myldrebøker» (Hallo planeten, Hallo havet og så videre) er populære i barnehagene. Skolestarterboka er riktignok stivere i strukturen, men figurene er lett gjenkjennelige. Man kunne ønsket seg litt spenning i tablåene, for teksten er temmelig rett fram og pedagogisk korrekt. Men Fiske har tenkt på mange detaljer som barn kan komme til å lure på, så boka er et godt utgangspunkt for å snakke med barna om hvordan det vil bli å begynne på skolen.

Skolestart blir det uansett.

Les flere anmeldelser av bøker for barn og unge:

• På innsiden av en 12-årings forelskelse:  – En bok for barn som tenker de er klare for kjærlighetens irrganger