Kan kunsten frigjøre oss?
De beste verkene på årets Veneziabiennal kretser rundt frihet og oversette grupper.
VENEZIABIENNALEN: Kunstkritiker Kjetil Røed har vært på den 59. Veneziabiennalen. Her er et av verkene til den tyske kunstneren Anselm Kiefer. Det viser håp i destruksjon og elendighet, mener Røed.
Kjetil Røed
The Milk of Dreams, den 59. Veneziabiennalen
Hva kan kunst bidra med i motstanden mot krig og vold? Et slikt spørsmål er påtrengende på årets Veneziabiennale, den 59. i rekken, hvor de siste brikkene falt på plass samtidig som Russland gikk til krig mot Ukraina.
Et slikt spørsmål bistår dessuten betrakteren med å gjennomskue en lammende stor mengde kunst, tåkeprat og konstruerte problemstillinger, som vanligvis preger noe av kunsten – her i Venezia, som ellers. Man blir rett og slett sulten på konkrete perspektiver og nye løsninger når man ser etter slik nytte.
Bestill abonnement her
KJØP