Anmeldelse: Camara Lundestad Joofs teaterdebut er best når humoren spiller med i raseriet

«De må føde oss eller pule oss for å elske oss» har blitt en oppsetning spekket med treffende tirader.

Evelyn Rasmussen Osazuwa, Seda Witt og Selome Emnetu i De må føde oss eller pule oss for å elske oss.
PÅ SCENEN: Evelyn Rasmussen Osazuwa, Seda Witt og Selome Emnetu i «De må føde oss eller pule oss for å elske oss» av Camara Joof Lundestad er en vellykket teaterdebut, ifølge vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Stykkets tittel klinger unektelig litt annerledes enn det meste av scenekunstfeltets repertoar. Når Nationaltheatrets nye husdramatiker byr på teater, tar også selve forestillingen en uvant form. Skrevet som en rant – en tirade formidlet av tre kvinner som har opplevd hva hudfargen deres gjør med andres blikk. Camara Lundestad Joofs stykke er nesten mer av et debattinnlegg enn rent teater å regne, der kampen mot diskriminering står på plakaten.

Med på laget har hun en skuespillertrio, som har teksten under huden. Selome Emnetu, Seda Witt og Evelyn Rasmussen Osazuva formidler med overskudd og et scenenærvær som aldri mister publikums oppmerksomhet. Fremførelsen på scenen bringer assosiasjonene til slampoesi. Der karakterenes engasjement og kroppslige nærvær – hele tiden henvendt mot publikum mer enn hverandre – blir som en hybrid av stand up, rap, skuespill og litteratur.

Leken regi

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP