Brettspill-anmeldelse: Bibelgåter som gir gode opplevelser

Tross uklare vanskelighetsgrader og tekniske utfordringer gir Bible Escape Room en god brettspillopplevelse for familier som vil samles rundt Bibelens fortellinger.

I en aktiv kirkefamilie med tenåringer i huset, er det ikke uvanlig med samtaler om tro og religion. Det kan dreie seg om forskjeller og likheter mellom ulike livssyn eller hva kristne tenker om en konkret sak. Det er derimot mindre vanlig at vi i vår familie setter oss ned med konkrete bibelfortellinger nå for tida. Gjennom å spille Bible Escape Room fikk vi en fin mulighet til dette.

Escape room som konsept har blitt stadig mer populært, og nå har NaviLab utviklet et Bible Escape Room-spill i samarbeid med IKO – Kirkelig pedagogisk senter. Som en spilleglad familie med to ungdommer på 15 og 18 år, var det ikke vanskelig å takke ja da Vårt Land ringte og lurte på om vi ville teste ut dette spillet.

---

Brettspill

Bible Escape Room

Hva: Brettspill og app for ungdom og voksne hvor man skal løse gåter ved hjelp av bibelkunnskaper.

Navilab AS 2021

---

Varierende vanskelighetsgrad

For spillere som ikke kjenner til konseptet, følger det med en enkel og oversiktlig veiledning til hvordan spillet kan brukes. For oss som hadde spilt en del escape room tidligere, var det lett å komme i gang da konseptet er det samme: ved hjelp av koder, hint og ledetråder skal vi finne ut av hvordan nøklene som følger med skal plasseres på en løsningsbrikke slik at vi får adgang til å gå videre til neste trinn. En tilhørende app avgjør om koden er riktig, eller om man må prøve på nytt. Hver av de fire bibelhistoriene spillet baserer seg på består av tre trinn, og for hvert trinn er det konvolutter med ulikt innhold som trengs for å finne riktig kode. På baksiden av konvoluttene står det et resyme av hendelsene i historien, og det er også henvisning til hvor i Bibelen historien står skrevet. For spillere som ikke er så kjent med Bibelen er det en henvisning i veiledningen til hvordan man kan finne fram til riktig bok – noe vi tydelig så behovet for etter hvert som vi spilte.

Veiledningen rådet oss til å begynne med «Flukten fra Betlehem», som er den enkleste historien i spillet. Utover dette var det ingen anbefalinger om valg av vanskelighetsgrad, noe vi gjerne skulle ha hatt da vi uten å være klar over det gikk rett videre til det vi opplevde som den vanskeligste historien i spillet, «Lidelseshistorien». Det er mulig at rekkefølgen av bildene på esken ga et hint om rekkefølgen historiene skulle spilles i, men her hadde vi satt pris på litt mer veiledning fra spillutviklerne slik at vi kunne spilt historiene i stigende vanskelighetsgrad.

Spillanmeldelse av Bible Escape Room. Hanna Barth Hake.

Teknisk krøll

Vi startet altså med å finne fram konvoluttene som hører til historien «Flukten fra Betlehem». For vår familie var den historien nesten for enkel – vi ble ferdige på svært kort tid. «Her var det lett å knekke kodene, denne ville passet for mindre barn,» var oppsummeringen fra den yngste i familien. Overraskelsen var derfor stor da det ble svært så krevende for oss å finne løsningen på neste historie vi ga oss i kast med, «Lidelseshistorien» – en historie vi kjenner godt til og som vi tenkte ville være grei å løse. Til andre spillere anbefaler vi sterkt å lese alle hint nøye, kodene her var ikke like intuitive og spillet ble derfor mer krevende. I tillegg slet vi med teknikken – en del av spillet skal løses via appen «Bible Escape Room» som finnes tilgjengelig for både iOS og Android. På familiens Android-telefon var appen krevende å bruke, da skannefunksjonen ikke fungerte optimalt. Vi brukte frustrerende mye tid på å skanne inn kodene vi prøvde oss på, og ga til slutt opp.

På iPhone fungerte dette bedre, men også her var skannefunksjonen sårbar og det var lett å skanne feil – med den konsekvens at vi ble ilagt ett straffeminutt for hvert gale forsøk. Vi skulle også gjerne sett at feil svar ikke ble slettet automatisk, da det kanskje bare var én av nøklene som var gale. Ut over disse tekniske utfordringene fungerte appen bra, og det var enkelt å ha oversikt over tidsbruk. Det fungerte også fint at appen holdt kontroll på når det var tid for å lese et av hintkortene – som var gode å ha på de mest krevende oppgavene.

Trenger videre bearbeiding

Bibelen lå framme under hele spillet, men ble brukt i varierende grad. Noen av historiene var velkjente, mens andre ikke var fullt så kjente for alle. «Det var gøy å bli kjent med nye historier og vi lærer mer av å bruke tekster vi ikke kjenner så godt,» kom det fra en av ungdommene. Underveis lurte vi på om hensikten er å bli kjent med nye bibelhistorier eller å ta utgangpunkt i det vi som spillere allerede kjente til, og vi tenker at begge disse utgangspunktene kan fungere godt. Det var imidlertid vesentlig enklere å løse historiene med god bibelkunnskap, og vi savnet innimellom tydeligere henvisninger i form av hint der hvor det ikke var mulig å løse kodene uten å slå opp i Bibelen. Uten å røpe for mye kan vi si at vi måtte lese flere av tekstene ekstra grundig for å klare å finne de riktige løsningene, også der historiene var velkjente. De fleste historiene var imidlertid ganske lange og kunne strekke seg over flere kapitler. «Det kan være bra, men er jo også litt stressende når vi må finne kodene på tid,» ble det sagt.

Etter avsluttet spill er vår konklusjon at dette er et godt konsept og at det fungerer bra som et familiespill. Litt tekniske utfordringer til tross ble dette en god spillopplevelse, og det ble en fin anledning til å snakke mer om bibelhistoriene spillet er basert på. Vi har konsentrert oss om selve spillet, og det er dette som er gjenstand for denne anmeldelsen. Når dette er sagt, mener vi at tekstene som det vises til på nettsiden med fordel kunne vært mer bearbeidet enn de er nå.

Spillet utvides med to nye historier i løpet av året, og vi gleder oss til å se hvilke historier de velger å bruke. Bibelen er full av spennende historier som ville egnet seg for dette konseptet.

1

1