Sci fi-romanen Solaris er et mesterverk om kunnskapens og kjærlighetens grenser

Et av det tyvende århundres største romaner foreligger endelig i oversettelse direkte fra originalen.

De fleste kjenner nok denne romanen i dens filmatiserte form av den russiske regissøren Andrej Tarkovskij fra 1972, som også er et mesterverk (Steven Soderberghs utgave fra 2002 er bedre enn sitt rykte, men ikke i nærheten av forgjengeren). Likevel har romanen en del kvaliteter som vanskelig lar seg filme.

---

Bok: Science fiction

Stanislaw Lem

Solaris

Oversatt av Julia Wiedlocha

262 sider

Solum Bokvennen 2021

Solaris

---

Romanen kretser rundt romfareren Kris Kelvin som reiser til en romstasjon som svever over en levende planet ved navn Solaris. Overflaten er dekket av et gelelignende hav som ser ut til å kunne tenke, for det kommuniserer med beboerne av romstasjonens dypeste minner og drømmer og gjenskaper elementer herfra. Noen ganger tar dette form av figurer på planetens overflater som simulerer alt fra tekniske redskaper, såkalte mimoider. Andre ganger er det enorme konstruksjoner som reiser seg fra det tenkende havet: øyer, hus, og langt mer intrikate, grottelignende konstruksjoner, eller symmetriader som det heter i boka. Alt dette er så sammensatt og enormt at det overgår hva mennesker kan forestille seg.

Realiserte drømmer

Omdreiningspunktet er imidlertid Harey, Kelvins kone, som etter en dårlig periode i deres relasjon tok sitt eget liv mange år før han dro til Solaris. Men nå dukker hun opp igjen, materialisert via den tenkende planetens uutgrunnelige kontakt med Kelvins ubevisste. Hun er ikke lenger den Harry virkelig var, dog, men en idealisert versjon av den avdøde kona: et speilbilde av hva Levin ønsker (og kanskje ønsket seg). Men å få oppfylt sine dypeste drømmer kan vise seg å være et mareritt, for reinkarnasjonen trenger hverken søvn eller mat – og kan sannsynligvis hverken dø eller eldes.

Lems roman tar opp helt grunnleggende spørsmål som hva kjærlighet egentlig er, og hva slags forbindelse det er mellom våre drømmer og virkeligheten rundt oss. Men det spennes en enda større himmel rundt dette forunderlige paret, for selve planeten – og hva den er – har vært gjenstand for forskning i over hundre år når Kelvin kommer til stasjonen. Den såkalte «solaristikken», som vitenskapen om planeten kalles, kan by på biblioteker av forskning og teorier. «Det slo meg at vår kunnskap om Solaris som fylte bibliotekene, var en nytteløs byrde og en sump av ulike fakta. Vi befant oss på samme sted som for syttiåtte år siden. Situasjonen var faktisk verre, for alle disse årene med slit hadde vist seg å være til ingen nytte.»

Det abstrakte blir konkret

Å gi grensen for hva vi kan vite og hva vi elsker en slik form – en planet – er både forunderlig og dypt fascinerende. Lems grep er også litterært sett effektivt, fordi det fremmede i det vi tror vi kjenner får en selvstendig form og skjønnhet gjennom Solaris. Dette gir oss både tid og rom til å tenke over kjærlighetens og kunnskapens grenser fristilt fra de menneskelige dramaers begrensinger. Planeten blir et prisme, eller kanskje en krystallisering, av alt vi ikke forstår, men trekkes mot.

Planeten blir et prisme, eller kanskje en krystallisering, av alt vi ikke forstår, men trekkes mot.

—  Kjetil Røed

Noen ytterst få ganger gjennom litteraturhistorien kommer man over episke symboler som synes å fange opp den menneskelige eksistens dilemmaer i både en original og klargjørende form. Herman Melvilles Moby Dick, for eksempel, er et bilde som står for jakten på meningen med det hele, og kanskje hvor fåfengt det er. Og Marcel Prousts madeleinekake står som et uovertruffent bilde på hvordan hverdagens lukter og smaker er vevd sammen med våre minner.

Stanislaw Lems Solaris er helt der opp blant de virkelig store med sin roman om den tenkende planeten Solaris. Det er på høy tid vi får en ny oversettelse – ikke minst en som er direkte oversatt fra originalspråket.

Kjetil Røed

1

1