Kunstner Nicole Eisenman mener vi ikke skal ta oss selv for høytidelig

Nicole Eisenman på Astrup Fearnley byr samtidig på en særegent formulert eksistensiell nerve.

UHØYTIDELIG: Eisenman lar sine skulpturer slippe en fis og ber oss dermed om å ta hverken kunsten eller oss selv for høytidelig.
UHØYTIDELIG: Eisenman lar sine skulpturer slippe en fis og ber oss dermed om å ta hverken kunsten eller oss selv for høytidelig, skriver Kjetil Røed.
Publisert Sist oppdatert

Et snapshot fra landsbylivet: En mann sitter på en trapp og slapper av, og to damer står utenfor frisørsalongen de jobber i, mens de tar seg en røyk. Ved siden av ser vi to karer i en prat over halvliteren utenfor den lokale puben. I forgrunnen vandrer en kontorarbeider med grått ansikt og dokumentmappe og rett ved ham ser vi en mumie passere. Vent nå litt … Mumie? Ja, nettopp. Men det stopper ikke der. Menneskene i maleriet Coping (2008) vandrer eller sitter i en smørje, som kan se ut som en litt tyktflytende elv, uten at figurene på maleriet synes å affiseres av det.

Dette er typisk for den amerikanske kunstneren Nicole Eisenmans malerier: i en tilsynelatende helt hverdagslig scene brytes opp av helt uventede, surrealistiske elementer.

Gjenkjennelsens kunst

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP