Mikser messeledd og modernistisk poesi
Det nye albumet til Mats Eilertsen Trio og Trio Mediaeval blander ikke bare musikalske uttrykk, men også leddene i kirkens messe med Tor Ulven-dikt i et verk om tid, forgjengelighet og minner. Begge deler byr på fine øyeblikk. Og reiser noen problemstillinger.
Tor Ulvens tekst: Når Mats Eilertsen stiller Tor Ulvens tekster sammen med messens tekster, kan det åpne for refleksjon om hva tid og minner er og om hvorvidt man anser at noe kan holdes fast eller ikke, for eksempel forbi døden, skriver Ole Johannes Åleskjær.
Bassist Mats Eilertsen gav i fjor ut den aldeles fantastiske plata And Then Comes The Night på ECM med trioen sin, som foruten Eilertsen selv består av pianisten Harmen Fraanje og trommeslageren Thomas Strønen. Den bød på store flater av fred og et fosforiserende spill i europeisk pianotriotradisjon. Eilertsen har også deltatt på et stort antall eksepsjonelle utgivelser i den norske jazzen de siste årene, for eksempel med Tord Gustavsen og Helge Lien Trio, og rakk også å utgi den meget fine soloplata Reveries And Revelation i fjor.
Til Trondheim Jazzfestival i 2016 komponerte Eilertsen bestillingsverket Memorabilia. Verket har siden også stått på plakaten til for eksempel Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. Nå foreligger det på plate. Verket er et samarbeid med vokaltrioen Trio Mediaeval, som nå består av Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Jorunn Lovise Husan. Trioen er en lysende musikalsk kraft på egne premisser, og har opplevd stor suksess både i Norge og internasjonalt, og tar, i alle fall i røttene, utgangspunkt i middelalderens sangtradisjoner. Albumet Rímur (ECM) fra 2017, gjort i samarbeid med trompetist Arve Henriksen, inneholder for eksempel flotte tolkninger av religiøse og sekulære folketoner.
Minnenes messe
Bestill abonnement her
KJØP