Anmeldelser

«Nybarokk» fra kirkemusikkfestivalen

Fra åpningskonserten med Händel-kantater i originalversjon, tok Music for a while spranget 400 år frem i tid, med ærbødig og forfriskende barokk-improvisasjon i Sofienberg kirke.

For å si det med trekkspiller Stian Carstensen sine ord: – Vi speller bare det beste fra de siste 400 årene.

Ad fontes (Til kildene) er tema for årets Kirkemusikkfestival, og ambisjonene er å presentere både de originalversjonene og de samtidige, musikalske fruktene med røtter i barokken.

LES MER: Knallåpning av kirkemusikkfestivalen

Music for a whiles «nybarokk-konsert» trakk linjene fra Bach til samtiden, og ble et konkret eksempel på festivalens ønske om å fornye tradisjonen.

400 års spenn

Spranget fra barokken til en opplevelsesrik kveld i Sofienberg kirke ble vel besørget av en gruppe musikere som kan improvisere over musikk fra hvilken som helst sjanger eller epoke. (Eller brådikte som Stian Carstensen ynder å kalle det).

Music for a while klarer kunsten å vise ærbødighet for det originale, samtidig som de skaper kreative nytolkninger av musikken. De begynte med heftige rytmer fra Jean-Philippe Rameaus kantate Foret Paisibles (Fredfylte skoger) og endte opp ved inngangen til romantikken gjennom Franz Schuberts Winterreise.

LES MER: Her er årets festivalprogram

John Dowland

Det mest gripende ble likevel det eldste på repertoaret. Med John Dowlands Flow my tears er vi helt tilbake i renessansemusikken. De fem dyktige improvisatorene forfrisket det fire hundre år lange spennet og la det inn i samtiden med all den fantasirikdommen de står for.

Å dømme originalversjonene fra åpningskonserten opp mot improvisasjonskunsten, blir umulig. Men både de som holdt seg til notene, og de som gikk en vei videre, var med på å bevise slitestyrken i musikk som har røtter tolv til femten generasjoner bakover i tid.

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Mer fra: Anmeldelser