Utenfor allfarvei
De som ønsker å fordype seg i klassisk musikk utenfor den slagne landeveg, har fem strålende muligheter denne sommeren. De pirrer instinktene for det behagelige og vekker den smertefulle ettertanken.
1800
De som måtte mene at Haydn er «kjedelig», for det er det av ufattelige grunner noen som synes, skal gå til anskaffelse av René Jacobs forrykende nye innspilling av to av hans Londonsymfonier, sammen med Freiburg Barokkorkester. Det er en vakker følelse av glede over denne innspillingen, av en bekymringsløs intensitet i spillet som gjør at man tror det er en liveinnspilling, hvilket det ikke er. Men med dirigenten og ensemblets fabelaktige innspilling av Haydns «Årstidene» fra sist høst friskt i minnet, er jo dette absolutt ingen overraskelse, simpelthen bare en naturlig oppfølging.
Akkurat som i innspillingen av «Årstidene», er det ikke minst Jacobs vektlegging av Haydns humor, for ikke å si gode humør, som preger tolkningen. Det er en varme i spillet som ikke kan annet enn å gripe tak i den som lytter, og som gjør at en slik innspilling nok treffer langt flere enn de som genuint er opptatt av Haydns musikk.
Som om ikke dette var nok får vi den dramatiske mezzoen Bernarda Fink i en forrykende tolkning av Haydns takkforsegstykke i London, nemlig Scena di Berenice. For en frihet og tonefylde, for et landskap av vakre toner og ikke minst: For et temperament den damen har.
Denne platen representerer annerledes Haydn. Ta den til hjertet.
GUTTORM LIEN
«Jacobs vektlegging av Haydns humor, for ikke å si gode humør, preger tolkningen»
1809
Bestill abonnement her
KJØP