Kultur

Lite norsk forlag kuppet amerikansk bestselger

BØKER: Amerikanske Colleen Hoover topper bestselgerlister og har solgt over 20 millioner bøker. I Norge har et lite og ukjent forlag skaffet seg rettighetene til å servere bøkene til norske lesere.

Tar man en titt på New York Times’ bestselgerliste for pocketbøker, er det ett navn som utmerker seg; Colleen Hoover. Den amerikanske forfatterens bøker ligger på første, andre, fjerde, sjette, syvende og åttende plass.

Nå får forfatteren også stadig mer oppmerksomhet i Norge. Det skal det lille Oslo-forlaget Gursli-Berg ha noe av æren for. Forlaget drives av Gunhild Gursli-Berg, som startet for seg selv for ti år siden. Allerede etter et halvt år i drift, oppdaget hun Hoover og sikret seg rettighetene til noen av hennes bøker.

– Ingen visste om henne den gangen, så jeg hadde ingen norske konkurrenter. Først da boka Det ender med oss var aktuell i 2016, ringte agenten og sa at andre hadde meldt interesse. Det gjør at jeg hele tiden må være på hugget og kjøpe rettigheter, forteller Gunhild Gursli-Berg, som driver forlaget fra sitt hjemmekontor.

– Kan puste litt lettere

Der andre bestselgende forfattere profilerer seg innenfor én sjanger, sprer Hoover seg på kjærlighetsromaner, en thriller og en roman med overnaturlige fenomener. Fanskaren hennes, CoHorts, har laget sin egen betegnelse og kaller bøkene «CoHo».

Hun har solgt 20 millioner bøker, og hun har gjort det på sin måte, skrev New York Times nylig. Det vises til at Hoover jobbet som helsearbeider da hun selvpubliserte sin første roman, Slammed, på Amazon. Den kunne bare leses på nett, og fikk respons fra en voksende skare av e-bok-lesere. Boka ble til alles overraskelse en bestselger.

I Norge begynte salget å skyte fart i februar i år, da romanen Det ender med oss var månedens bok i bokhandlerkjeden Ark. Opplaget på den boka nærmer seg 40.000, ifølge Gursli-Berg.

– Salget av hennes bøker betyr at jeg kan puste litt lettere, sier forleggeren.

– Er du redd for at store forlag skal ta over?

– Det er jeg ikke interessert i. Jeg vil jobbe for meg selv og bestemme rytmen. Jeg har jobbet mange år i forlag, og hoppet når noen sa hopp. Plutselig var det nye omstruktureringer. Jeg vil heller holde på slik jeg gjør, sier hun.

I sommer besøkte hun den amerikanske forfatteren hjemme i Texas. Der var Hoover omgitt av familie og et stort apparat av medhjelpere travelt opptatt med å signere 8.000 bøker.

Gunhild Gursli-Berg

– God oppskrift

Professor medievitenskap ved OsloMet, Tore Slaatta, påpeker at det ikke er første gang et lite forlag vokser på en internasjonal bestselger. Før Bazar forlag ble oppkjøpt av Cappelen Damm i 2016, hadde de vokst svært godt på forfattere som Dan Brown, Paulo Coelho og Ildefonso Falcones.

– Det er en oppskrift på suksess som er fulgt av flere. Juritzen forlag hadde også flere «løkkeskriftsromaner». At forlaget Damm satt på Harry Potter-suksessen, gjorde at de kunne fusjonere med Cappelen. Kampen om slike bøker illustrerer hvordan de store kan kjempe om rettigheter, men ofte blir slått av de små og kjappe, sier Slaatta.

Forlagenes tradisjonelle bokjakt var basert på at man hadde gode kontakter med forlag og litterære miljøer i andre land. Nå tror Slaatta det er mer uforutsigbart hvor neste flamme dukker opp.

– Nå behøver ikke forlagenes speidere sitte i Paris eller andre sentra, men kan følge med på sosiale medier, sier Slaatta.

Oversett av anmelderne

Vårt Land har tidligere skrevet om hvordan Jørn Lier Horts bestselgende barnebøker ble oversett av anmelderne. Heller ikke Colleen Hoover har fått særlig oppmerksomhet fra den profesjonelle kritikerstanden.

Jonas Hansen Meyer er en av få norske litteraturkritikere som har anmeldt Hoover. For NRK skrev han en anmeldelse av den senest oversatte boka til norsk, «Verity», med tittelen «Denne romanen er søppel» fulgt opp av «Men ah, den liflige duften av søt forråtnelse har også noe tiltrekkende ved seg.»

Til Vårt Land beskriver Hansen Meyer bøkene som handlingsdreven underholdningslitteratur.

Hva gjør bøkene så populære?

– Bøkene er oppslukende og emosjonelle, og Hoover er flink til å bygge opp handlingen med plottvendinger og overraskelser. Det er forfriskende med forfattere som tør å bruke de sterkeste virkemidlene i verktøykassa. Hos Hoover er det ikke snakk om at «kjærestens far er sint», det er snakk om at kjærestens far kommer med balltre og knuser kneskålene dine, liksom.

Til tross for at Hansen Meyer er kritisk til boka han anmeldte, mener han at Colleen Hoover er en svært god forteller.

For å forklare Hoovers appell viser han til boka «The bestseller code», hvor forskerne Jodie Archer og Matthew L. Jockers presenterer en modell for hva som kjennetegner typiske bestselgere.

– «Det er mange som tror «Fifty Shades of Grey» ble populær fordi den har mange sexscener, men forskerne viser at mange sexscener ikke er typisk for bestselgere. Derimot er handlingsvendingene i «Fifty Shades of Grey» godt konstruert. Det er en god miks av positive og negative hendelser som hovedpersonene må gjennom, det er cliffhangere og hele tiden små hendelser som vekker positive og negative følelser. Sånn sett ligner Colleen Hoover en del på «Fifty Shades»-bøkene. Det er mange som prøver å skrive sånn, men få som klarer å gjøre det så engasjerende som Hoover.

Hansen Meyer følger opp sin analyse med en moderasjon.

– Nå høres det kanskje ut som jeg mener dette er genial litteratur, det gjør jeg ikke. Jeg tror bøkene hennes er en form for ferskvare. Om de fortsatt blir lest om 15, 20 år er jeg usikker på. Da er det annen populærlitteratur i vinden.

At det er det lille forlaget Gursli-Berg som har sikret seg rettighetene til bøkene, kaller Hansen Meyer «et skup».

– Det er fantastisk bra teft av forlaget, som satset tidlig på en forfatter som kom til å ta av så til de grader. Det er vanskelig å treffe bedre enn det.

---

Gursli-Berg Forlag

  • Forlaget ble etablert høsten 2012, og gir ut 10–12 bøker i året.
  • Drives av Gunhild Gursli-Berg, som tidligere har jobbet i Aschehoug.
  • Forlaget gir ut både skjønnlitteratur og sakprosa.
  • I 2021 hadde forlaget et driftsresultat på 733.000 kroner. Dette er forlagets beste resultat siden oppstarten i 2012.

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Sigurd Lamark

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur