Kultur

– Bare døde komponister får slik oppmerksomhet

JUBILEUM: Komponist Kjell Mørk Karlsen fyller 75 år. – Musikken hans har høy kvalitet. Jeg skulle ønske han fikk større anerkjennelse i sitt hjemland, sier den amerikanske organisten James D. Hicks, som nå gir ut bok med Karlsens verker.

– Å få en slik bok mens jeg ennå lever er stort. Slik oppmerksomhet får ellers bare døde komponister, sier 75-årsjubilanten Kjell Mørk Karlsen leende.

For 12 år siden ble han oppdaget av den amerikanske organisten James D. Hicks, som lot seg lokke av tittelen Norwegian Symphony. I flere år har Hicks vært fascinert av det han kaller en mørk nordisk tone, og han sier det uten å leke ord med komponistens mellomnavn.

Under pandemien hadde de to daglig nettkontakt i flere måneder og snakket seg gjennom de flere hundre verkene Karlsen har komponert fra 1966 til dags dato. Hicks ble også bedre kjent med Karlsens oppvekst som sønn av domorganist Rolf Karlsen.

– For meg vokste det fram en forståelse ikke bare av hans orgelmusikk, men også for alt det andre han har komponert og hans sentrale rolle i norsk musikkliv, forteller Hicks.

Ny symfoni

Denne uka har den amerikanske organisten spilt inn to nye album. Samtidig gir han ut en bok med en kompleks samling av Karlsens orgelverker.

– Jeg kan ikke tenke med en bedre måte å feire jubileet på, enn å få denne boka og være med på konserten, sier jubilanten.

Norsk Musikkforlag

Konserten starter med Karlsens 7. orgelsymfoni Sinfonia Sveciae, som bygger på svenske folketoner. Verket er tilegnet James Hicks og vil inngå hans store CD-prosjekt «Nordic Journey». Hittil er det blitt elleve innspillinger av nordiske komponister, og den norske kirkemusikknestoren er en av hans favoritter.

– Høy kvalitet

– Musikken hans har så høy kvalitet. Hver komposisjon har en historie å fortelle. Jeg skulle ønske han fikk en større anerkjennelse i sitt eget hjemland, sier Hicks.

– Hva er den nordiske identiteten du finner?

– Du merker hvor innforstått han er med hardingfela. I et verk jeg skal spille inn denne uka, for fire fioliner og orgel, har han plassert inn en ornamentikk som bare utøvende folkemusikere behersker. Likevel betrakter han seg som en internasjonal orientert komponist fortrolig med seriell musikk og samtidsmusikk som inngår i hans identitet, sier Hicks.

Musikken hans har så høy kvalitet. Hver komposisjon har en historie å fortelle.

—  James D. Hicks om Kjell Mørk Karlsen

---

Kjell Mørk Karlsen

  • Norsk komponist og kirkemusiker.
  • Fyller 75 år 31. mars
  • Jubileet markeres på dagen med konsert i Uranienborg kirke.
  • Medvirkende musikere er James D. Hicks, strykekvartetten Vertavo og Slagverkensemblet SISU.
  • Samtidig utgis boka The Complete Organ Music of Kjell Mørk Karlsen – In His Words (Norsk Musikforlag).

---

Startet med blokkfløyte

Hicks er fra California. Som konsertorganist har han turnert i USA, Europa, New Zealand og Australia. Etter 35 år som kirkemusiker er han nå utelukkende opptatt med sin nordiske reise. Om norsk orgelmusikk visste han ingenting inntil for 15 år siden.

Siden 2015 har Hicks bestilt seks verk av Karlsen. Flere av dem er spilt inn på plate. I 2017 var det stort for ham å kunne framføre Karlsens fem første orgelsymfonier i Uranienborg kirke som en del av feiringen til komponistens 70-årsdag.

Kjell Mørk Karlsen vokste opp i et musikkhjem og begynte med blokkfløyte. Fra den gikk han videre til treblåseinstrumentet obo.

– Så overtok orgelet og kirkemusikken. Det har med min far å gjøre, sier han.

Fløyte var også hans instrument da han var med å tenne interessen for tidligmusikk her i landet gjennom ensemblet Pro Musica Antiqua. Som domorganist både i Tønsberg og Stavanger har han vært en ledende skikkelse i kirkemusikklivet. I seinere år har komponisten overtatt, og i hans verkliste finner vi musikk i de fleste formater.

På jubileumskonserten skal Vertavokvartetten spille hans andre strykekvartett Stabat Mater Dolorosa. Tre perkusjonister skal også traktere 33 ulike slaginstrumenter i verket Triptycon skrevet til en orgelinnvielse i Molde domkirke i 1999.

– Mer intim og inderlig

– Karlsen startet som en neo-klassisist inspirert av Bach. Han sier selv at det ble et vendepunkt da han studerte med den finske komponisten Joonas Kokkonen. Det ga ham et sterkere internasjonalt uttrykksregister, og musikken hans ble mer modernistisk. Som eldre vokste interessen for ortodoks musikk. Mitt inntrykk er at hans seinere musikk blir mer intim og inderlig, sier Hicks.

Til det siste kommer det en mild protest fra Karlsen.

– Den er i høyeste grad levende og utadvendt. Den er imidlertid mindre radikal i tonespråket. Det er helt vanlig at eldre komponister ser seg tilbake slik 12-tonemesteren Arnold Schönberg skrev et verk i C-dur på slutten av sitt liv, sier Karlsen.


Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur