Kultur

Anmeldelse: Popklassikere fra nyforlovede Rune Larsen og Anne Veddeng

I den grad snart 60 år som artist har lagt et støvlag på Rune Larsen (73), så greier her forloveden Anne Veddeng å blåse det vekk. Deres felles nye plate minner om en svunnen tid, men er også er midt i tiden.

Det nyforlovede artistparet slår til på direkten med åpningslåten «When You Walk In The Room», skrevet av Jackie DeShannon, men for meg først og fremst udødeliggjort av Liverpools nest beste band på 1960-tallet, The Searchers.

Jeg blir alltid litt skeptisk når norske artister skal gjøre egne versjoner av gamle utenlandske pop-klassikere, men Rune Larsen har – i likhet med New Jordal Swingers – alltid fikset det. Allerede tidlig på 1960-tallet, da han var midt i tenårene, var bergenseren en viktig arkitekt for den første bygningsfasen av norsk pop, godt hjulpet av blant andre plateselskapsmannen, og den senere komikeren, Rolv Wesenlund, som dro til Bergen for å foredle talentet hans.

---

Pop

Rune Larsen og Anne Veddeng

Evig ung … When You Are Old

Mudi AS, 2021

Rune Larsen & Anne Veddeng

---

Derfor gnistrer det allerede fra første låt. En bekreftelse på hvorfor det man kaller «evergreens», er nettopp sanger med lang holdbarhetsdato, vel og merke i de rette hender.

Selv om Larsen og Veddeng leverer en solid dose rosa pop-nostalgi, tar de fleste sangene opp temaer som ikke bare hører hjemme i minnebøkene, men midt i vår egen virkelighet.

Tankens kraft

Albumtittelen, Evig Ung … When You Are Old, henspeiler utvilsomt på superveteranen Rune Larsens alder. Når vi også får låten «When You Are Old», med fortsettelsen: «and tired and grey, and wear your overcoat on sunny days», slår nok tanken om at Larsen nå synger på siste verset meg. Men så oppdager jeg at sangene om alderdom, fremføres både med glimt i øyet og spenst i rockefoten. Det er tydelig at han har tatt til seg historien om film-legenden Clint Eastwood, som i en alder av 88 år fremdeles produserte filmer, og ble spurt av en journalist om hvordan det var mulig? Eastwood svarte: «I just get up every morning and go out. And I don’t let the old man in!» Sikkert lettere sagt enn gjort, men tankens kraft skal ikke undervurderes. Det høres på artistparets tolkning av Bob Dylans «Forever Young», med norsk tekst av Håvard Rem: «Må du kjenne andres godhet, som de får kjenne din!» lyder en strofe.

Klart mannen bak TV-suksessen «Lollipop» også serverer mer lettbeinte låter som for eksempel Neil Sedakas «The Same Old Fool» og «Where The Boys Are». Også dét vitaminpiller for mange. På Irving Berlins «Count Your Blessing», hører vi også hvor god stemme Larsen fremdeles har. Kan det være et nikotin- og alkoholfritt liv som har holdt stemmebåndene så klare? At musikken har holdt hodet klart, og hjertet varmt, kommer i hvert fall tydelig fram på «Stop The Music», hvor den sydlanske rytmen og stemningen flere steder nærmer seg kokepunktet.

Selv om noen kanskje vil kalle det mimremusikk, så er det i så fall i den beste betydningen av ordet

—  Olav Solvang, musikkanmelder

Hever produksjonen

Anne Veddeng har en klokkeklar og bærende stemme. Det høres når hun drar til på for eksempel «Where The Boys Are». Men aller best synes jeg hun er på de rolige sangene: På countrylåtene «Blue Eyes Crying In The Rain» og «Trouble», er det nesten så jeg lurer på om Larsen har fått Patsy Cline inn i studioet. Først og fremst viser Veddeng seg likevel fram på den nyskrevne visepop-låten «Eg skal være våken», som handler om gledene og smertene ved det å være mor. Tankevekkende tekst av Henrik Amundsen, fint komponert av Svein Gundersen, og nydelig fremført. Albumets beste låt!

Gospelbakgrunn

Den tradisjonelle gospellåten «This Train Is Bound For Glory» ble første gang festet til tape for om lag 100 år siden. Senere har blant andre Johnny Cash gjort en glimrende versjon. Men også her groover sangen om himmeltoget, som Larsen først entret etter en ungdomstid hvor han slett ikke trodde på Gud. Etter at han ble kristen, har sanger om det kristne budskapet levd side om side med sanger om kjærlighet og fred.

Også Pete Seegers og Lorre Wyatts «God’s Counting On You», minner om Larsens gospelbakgrunn. Slik han var med å trekke i gang norsk pop, ble han også en solid bidragsyter til den norske varianten av amerikansk gospel på slutten av 1960-tallet: I gruppa Frisk Luft, og i korene Bergen Ten Sing og Gospel. På denne låten bidrar koret Albatross.

Vitalitet

Blant en lang rekke musikere og korister fra den øverste hylla her i landet, nevner jeg Tor Endresen (gitar), Steinar Krogstad (trommer), Tarjei Nysted (fele), Terje Kleppe (piano) og Jon Martin Skauge (gitar, bass, piano, perkusjon og mer). Sammen med Rune Larsen og Anne Veddeng har de tydeligvis kost seg under innspillingen, i den grad at det ble hele 19 sanger som varer én time og ni minutter.

Selv om stilartene varierer, og noen kanskje vil kalle det litt hummer og kanari, muligens også mimremusikk, så er det i så fall i den beste betydningen av ordene. Innspillingen er gjort med fynd og klem, bankende hjerter, og ungdommelig pågangsmot.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1

1