Kultur

Ninjababy-regissør: – Ville lage en morsom film om ufrivillig graviditet

FILM: Et uønsket svangerskap har fått stående ovasjoner i både Texas og Berlin. Nå er Yngvild Sve Flikke endelig klar for å gi norsk liv til en snikende baby.

– Jeg har vært gravid to ganger. Selv om det var veldig frivillig og veldig ønsket, følte jeg på mye ambivalens i de periodene, sier Yngvild Sve Flikke.

Regissøren er aktuell med dramakomedien Ninjababy, der den ufrivillig gravide Rakel famler seg fram for å takle omveltningen og ta beslutninger på vegne av både seg selv og sitt ufødte barn. Selv om Flikke og Rakels tanker omkring eget svangerskap er totalt ulikt, finnes også paralleller.

– Jeg ville skildre all usikkerheten og alle de ambivalente følelsene som oppstår gjennom et svangerskap.

Morsinstinkt

Yngvild Sve Flikke har selv et sterkt morsinstinkt, og akkurat det er kanskje noe av grunnen til at hun ville lage en film om en som vil alt annet enn å bli mor.

– Det er alltid interessant å gå inn i folk som ser ting på en helt annen måte, forteller trønderen.

Hun sitter på Vega Scene, et av Oslos mange hardt prøvede kulturhus. Her har dørene vært stengt siden november. Plakatene til hennes kommende film pryder glassvinduene utenfor, enda strenge smitteverntiltak gjør at hovedstadens mange kinoer stadig er stengt.

Foruten verdenspremieren under filmfestivalen i Tromsø i januar, har Ninjababy hittil levd sitt eget liv utenfor landets grenser. Filmen deltok i konkurranseprogrammet under filmfestivalen i Berlin og fikk publikumsprisen under den prestisjetunge Texas-festivalen South By Southwest.

Den imøtesette filmen handler om Rakel, som blir overbevist om å ta en graviditetstest etter at bestevenninnen har registrert større pupper, rare dobesøk og en plutselig tørst etter tropisk nektar. Testen er positiv – det mest negative som kunne skjedd. Og som om ikke det var nok: Rakel er hele seks måneder på vei og abort er derfor helt utelukket.

Flikke mener fødselsdepresjon og et uttalt ønske om at man ikke ønsker barn, fortsatt er tabubelagt. Men hvorfor klarer hun ikke helt å sette ord på.

– Det er veldig vanskelig å snakke om. Det å lage film er mer interessant når det er ting som man ikke helt klarer å snakke om i en fullstendig setning … sånn som jeg ikke klarer nå.

Yngvild Sve Flikke

Tragikomisk

Flikke synes graviditet på film altfor ofte beveger seg i opptråkkede løyper. Var det én ting hun hadde klart for seg, var det at Rakel ikke skulle oppleve noen slags åpenbaring etter fødsel og brått overveldes med lykke og naturlig morsinstinkt.

– Vi ville ikke lage en film der hun skjønte at det var dette hun egentlig ville. Den historien har man sett før.

Trønderen har en dragning mot komikken i det å være menneske, og hadde dermed satt seg fore å lage en morsom film, selv om Rakels prøvelser er langt fra gøy for henne selv.

– Man må kunne le av det tragiske i livet. Det redder deg ofte. Så tragisk er det riktignok ikke å bli gravid, men for Rakel er det jo det.

Filmen er en adaptasjon av Inga Sætres tegneserieroman Fallteknikk. Sætre har satt tydelig avtrykk, både som manusforfatter og gjennom at hennes strek gir liv til fosteret Rakel forestiller seg er inni magen – ninjababy.

.

– Leve livet så lenge som mulig

Siden abort ikke er mulig så sent i svangerskapet, må hovedpersonen finne andre alternativer for å unngå å bli mamma. Et naturlig alternativ er adopsjon, som var et av flere perspektiver Flikke ville ha med.

– Det er ikke den biologiske moren som i alle tilfeller er den beste til å ta vare på barnet. Det må vi ta innover oss. Det er ikke nødvendigvis noe synd på de barna, de kan ha fantastiske liv med adopsjonsforeldre eller sammen med andre i familien. Det viktigste er at noen vil ta det ansvaret det er.

Flikke forteller at hun selv er 46 år og omgir seg med flere som er ufrivillig barnløse på grunn av alder. Hun ville absolutt ikke blitt mor da hun var 23, men mot slutten av tjueårene var hun plutselig veldig klar. Hun utelukker ikke at Rakel kanskje ville hatt barn som 30-åring.

– Vi skal liksom leve livet så lenge som mulig, og å få barn når vi er i vår mest fertile alder er helt uaktuelt.

Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge i fjor var 29,9 år for mødre og 32,1 år for fedre.

– Vi får barn senere og senere, hva gjør det med samfunnet vårt? Og hva gjør det med folk som vil ha barn, men helst etter fylte 30? Rakel vil overhode ikke ha barn, mens søsteren i 40-årene prøver og prøver, men får det ikke til.

.

Drivkraft

Det var først etter fylte 40 at Yngvild Sve Flikke debuterte som filmregissør. Etter om lag tjue år i NRK, bestemte den prisvinnende journalisten seg for å satse på nye flater. Hun så det som både naturlig og nødvendig å skape komplekse, kvinnelige karakterer.

Regidebuten Kvinner i for store herreskjorter – en adaptasjon av Gunnhild Øyehaugs prisvinnende flettverksroman Vente, blinke – kretset rundt tre kvinner i hver sin fase av livet, og med sitt betydelige regissør-bidrag til NRK-suksessen Heimebane har hun gjort sitt for å forme den banebrytende, Ane Dahl Torp-gestaltede fotballtreneren Helena Mikkelsen.

– Da jeg bestemte meg for å begynne å lage film, så var en stor drivkraft at jeg følte at jeg ikke fikk sett ordentlige kvinnekarakterer i norsk film, forteller Flikke.

Hun blir drevet av dette ønsket om lage troverdige, upolerte karakterer, og vil bidra til variasjon i hvilke fortellinger som fortelles og hvilke karakterer som portretteres. De siste fem årene har mener hun det har eksplodert med «fantastiske kvinneroller både på film og i TV-serier», noe hun er veldig glad for.

– Det handler ikke bare om gjenkjennelse, men om å berike og bidra til å skape forståelse.

Les mer om mer disse temaene:

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur