Når Vårt Lands erfarne filmanmeldere Kristin Aalen og Einar Aarvig skal velge sine favoritter fra året som gikk, er det særlig påfallende hvor sterke norske familiefilmer vi har fått i år. Hvem skulle trodd at det norske filmåret ville være dominert av virkelig gode barne- og ungdomsfilmer? spør Aarvig. Mens Kristin Aalen blant annet løfter fram en film om jøders flukt til Sverige, med amatører i rollene.
Ellers er det erfarne filmskapere som dominerer annerledesåret: David Finchers storslåtte science fiction-produksjon insisterte på å nå kinolerretet, tross advarsler om økonomiske vanskeligheter. Terrence Malick, Aaron Sorkin og Greta Gerwig har også kommet gjennom kritikernes nåløye. Les alle anbefalingene her.
Kristin Aalens norske filmfavoritter
---
Kunstneren og tyven
Dokumentar
Regi: Benjamin Ree
Med: Barbora Kysilkova, Øystein Stene og Karl-Bertil Nordland
2 timer 15 minutter
---
Hvis en kjeltring stjeler maleriet ditt, ville de fleste reagert med sinne. Men kunstner Barbora Kysilkova inviterer tyven, Karl-Bertil Nordland, hjem uten å reagere med hat og nedlatende forakt. Scenen da tyven får se et maleri kunstneren har laget av ham, er umåtelig rørende. Slik blir de venner for livet.
[ Les hele anmeldelsen av filmen her ]
---
Flukten over grensen
Familiefilm
Regi: Johanne Helgeland
Manus: Maja Lunde
Med: Anna Sofie Skarholt, Bo Lindquist-Ellingsen, Samson Steine, Bianca Ghilardi-Hellsten med flere
1 time 36 minutter
---
Å lage spillefilm med unge amatører er dristig, men Flukten over grensen er blitt en spennende fortelling om jøders flukt til Sverige. Filmskaperne skal ha ros for å formidle et stykke historie som sjelden blir fortalt kunstnerisk til barn fordi den hører til de mørkeste kapitlene under den 2. verdenskrig.
[ Les Kristin Aalens anmeldelse av «Flukten over grensen» fra tidligere i år ]
---
Den største forbrytelsen
Drama/spenning
Regi: Eirik Svensson
Med: Jakob Oftebro, Kristine Kujath Thorp, Eilif Hartwig, Silje Storstein, Nicolai Cleve Broch, Anders Danielsen Lie, Mads Ousdal m.fl.
2 timer 6 minutter
---
En uke etter at jeg først hadde levert listen over årets beste norske filmer, fikk jeg se Den største forbrytelsen av Eirik Svensson, som handler om norsk deltakelse i deportasjonene av jøder fra Norge i 1942. Dette dramaet er en joker som bør stå øverst på listen min - gå på kino og se!
[ Les hele anmeldelsen av «Den største forbrytelsen» her ]
Einar Aarvigs norske filmfavoritter
---
Alle utlendinger har lukka gardiner
Drama
Regi: Ingvild Søderlind
Med: Karen Øye, Serhat Yildirim, Cengiz Al
1 t 23 min
---
For første gang siden 1960-tallsoptimismen i Sønner av Norge og Støv på hjernen, blir en norsk drabantby beskrevet på film som noe annet enn en gold og menneskefiendtlig steinørken. Her bor det individer, pene og uttrykksfulle ungdommer med lys i øynene. Ingvild Søderlinds spillefilmdebut – basert på Maria Navarro Skararangers roman – skildrer Romsås som boblende kaotisk, en verden i miniatyr der hovedpersonen – og seeren – navigerer nokså selvsikkert gjennom myriader av språklige og kulturelle koder. Resultatet er en uforutsigbar film om ungdommens glade råskap.
[ Einar Aarvig anmeldte filmen i mars. Les hele anmeldelsen her ]
---
Tottori – Sommeren vi var alene
Regi: Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen
Med: Vega Østin, Billie Østin, Thomas Skjørestad
1 t 18 min
---
For en timing! Årets beste norske film i friluftsåret 2020 foregår stort sett utendørs, i naturen. To søstre – spilt av filmskapernes døtre – må karre seg gjennom eventyrlig-realistiske norske vidder, skoger og fjellheim for å redde faren som har satt seg fast. Det blir en film om å modnes i eget tempo, slå seg til ro med egen identitet og å finne sine indre styrker. Nydelig fotografert og med et innhold som for en gangs skyld er like tankevekkende og eviggyldig for foreldre som for barn. Man kan utmerket kalle Tottori for en voksenfilm barn ned til tre år vil ha stor glede av.
---
Knutsen & Ludvigsen 2 – Det store dyret
Regi: Gunhild Enger og Rune Spaans
Med: Hermann Sabado, John Brungot, Anne Grete Preuss
1 t 18 min
---
Hvem skulle trodd at det norske filmåret ville være dominert av virkelig gode barne- og ungdomsfilmer? Vi er godt vant til suksessene til Karsten og Petra og Knerten, begge forsiktig pedagogiske filmserier, omhyggelig fortalt, med oppbyggelige historier. I et slikt landskap er det gledelig at noen kliner til med absurditeter og galskap, attpåtil med et kjent varemerke som salgsargument! Den andre Knutsen & Ludvigsen-filmen er spinnvill og kompromissløs, verdier som lett går tapt når alle liksom skal tekkes.
[ Les Vårt Lands bokanmeldere oppsummere høydepunktene for 2020 ]
Kristin Aalens utenlandske filmfavoritter
---
Parasitt
Sør-koreansk drama
Regi: Bong Joon-ho
Med: Song Kang-ho, Lee Sun-Hyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik
2 time 12 minutter
---
Parasitt skildrer et nifst samrøre mellom en fattig familie og et velstående ektepar i Seoul. Filmen er full av uforutsigbare scener som viser at et urettferdig økonomisk system skaper uoverstigelige skiller mellom folk. Regissøren pendler mellom svart komedie og mørk tragedie med innslag av makaber skrekkfilm.
[ Les fullstendig anmeldelse av «Parasitt» her ]
---
The Trial of the Chicago 7
Amerikansk drama
Regi/manus: Aaron Sorkin
Med: Eddie Redmayne, Alex Sharp, Sacha Baron Cohen med flere
2 timer 9 minutter
---
At Donald Trump ikke var den første som satte nasjonalgarden inn mot demonstranter, viser denne filmen med handling fra Chicago. Det er blitt en absurd rettssalsfarse der dommeren behandler de tiltalte med rystende mangel på respekt. Verst er kneblingen av en svart aktivist. Hendelsene fant sted i 1968–69.
---
A Hidden Life
Tysk-amerikansk drama
Regi/manus: Terrence Malick
Med: August Diehl, Valerie Pachner, Michael Nyqvist, Bruno Ganz
2 timer 54 minutter
---
Malick tør å integrere religiøs tro. Franz Jägerstätter dømmes til døden fordi han nekter tjene Hitler. Alle forsøker å overtale ham til å gi etter slik at han kan berge livet og komme hjem til familien. Voice-over benyttes på en fin måte til å hviske ut dialogen Franz og kona har med Gud midt i fortvilelsen.
[ Her er årets 12 beste album ifølge Vårt Lands musikkanmeldere ]
Einar Aarvigs utenlandske filmfavoritter
---
Mank
Amerikansk drama
Regi: David Fincher
Med: Gary Oldman, Amanda Seyfried, Lilly Collins,
2 timer 11 minutter
---
Overveldende detaljrikt og mektig om bakgrunnen til Citizen Kane – gjerne omtalt som tidenes beste film. Det ligger lite angst for fallhøyder i et slikt prosjekt, attpåtil lar mesterregissør det hele handle om skrivekunsten. Imponerende nok er Mank både hans mest menneskelige og teknisk briljante film. Så får man heller tilgi ironien i at en film om kinoens velmaktsdager og kunstneres kamp mot kommers er produsert og finansiert av Netflix.
[ Les hele Einar Aarvigs anmeldelse av «Mank» her ]
---
Little Women
Amerikansk historisk drama
Regi: Greta Gerwig
Med: Saoirse Ronan, Florence Pugh, Laura Dern, Timothee Chalamet
2 timer 15 minutter
---
Man skulle tro det var umulig å lage noe kvikt, varmt og inderlig om noe så traust som familieverdier. Når Greta Gerwig til de grader lykkes, er det på grunn av en suveren forståelse for det menneskelige i Mary Louise Alcotts 1868-roman og verdien av personregi. Det er befriende hvordan denne borgerkrigshistorien aldri lager friksjon mellom familieverdier og kunstnerambisjoner, de ulike søstrene får helhjertet støtte for sine valg av den varme moren. Little Women blir dermed en film om å finne sine egne premisser og leve etter dem, og ikke om opprør.
[ I januar anmeldte Einar Aarvig «Little Women». Les hele teksten her ]
---
Tenet
Amerikansk science-fiction/thriller
Regi: Christopher Nolan
Med: John David Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh
Produksjonsland: Storbritannia/USA
2 t 30 min
---
Christopher Nolan insisterte hardt mot alle oppfordringer om å utsette premieren eller la Tenet gå rett til hjemmestrømming. Dermed fikk vi i det minste én storfilm på kino i år. Den James Bond-inspirerte historien om saktegående tidsreiser var et salig bombardement av syn- og hørselssansene, og slik sett en svært viktig påminner om kinoens funksjon og verdi i 2020. Sjelden har slike opplevelser føltes mer utrydningstruet, sjelden har en storfilm truffet et så takknemlig publikum.
Kristin Aalens seriefavoritter
---
The Crown, sesong 4
Britisk dramaserie i 10 deler, Netflix
Regi: Peter Morgan
Med: Olivia Colman, Josh O´Connor, Gillian Anderson, Tobias Menzies, Emma Corrin med flere
---
Ingen over, ingen ved siden. Det er bare å ta av seg hatten for hvordan regissør Peter Morgan & co. avkler konflikten mellom plikt og omtanken for mennesker i det britiske dronninghus. Skuespillerne er makeløse i å framstille dronning Elizabeth II, prins Charles, pur unge Diana samt statsminister Margaret Thatcher.
---
Unorthodox
Tysk-amerikansk dramaserie i 4 episoder, Netflix
Regi: Maria Schrader
Basert på en selvbiografi av Deborah Feldman
Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch, Alex Reid med flere.
---
Ortodokse jøder i New York lever avstengt fra det moderne liv. Modige Esther flykter til Berlin fordi hun ikke blir gravid på bryllupsnatten, noe ektemannens familie håner. Serien viser hvordan unge giftes bort uten å vite stort om sex og samliv. Den jiddiske identiteten spiller en rørende rolle til slutt.
[ Les hele anmeldelsen av «Unorthodox» ]
---
Norsk-ish
Norsk dramaserie i 8 episoder, NRK
Regi: Terje Rangnes
Manus: Bahareh Badavi, Melike Leblebicioglu
Med: Selda Ekiz, Ravdeep Singh Bajwa, Nasrin Khusrawi, Amanda Hedvig Lie Strand med flere
---
Kan innvandrere og etniske nordmenn bli glad i hverandre og danne flerkulturelle hjem? spør Norsk-ish på glitrende vis. Serien levendegjør utfordringene med å ha en bindestreks-identitet, sparker i flere retninger og viser at møtet mellom kulturer kan være smertefullt og forvirrende, men også fruktbart.
[ Les Kristin Aalens anmeldelse av «Norsk-ish» fra oktober ]
Einar Aarvigs seriefavoritter
---
22. juli
Norsk drama på 6 episoder, NRK
Serieskapere: Sara Johnsen og Pål Sletaune
Med: Alexandra Gjerpen, Ane Skumsvoll, Øyvind Brandtzæg
---
Skildringene av yrkesliv – hva skjer med mennesker og prosedyrer når tragedien treffer hverdagen - gjør 22. juli til en serie om noe større enn terrorangrepet i 2011: Den er en historie om Norge og nordmenn, sett gjennom tragediens prisme. Det legges frem på en utsøkt balansert måte, i både selvsikker og sårbar veksling mellom det subtile og det konfronterende. 22. juli er den mest intelligente og følsomme levende bilder-behandlingen av terroren så langt.
[ Les hele anmeldelsen av NRK-dramaet «22. juli» ]
---
I may destroy you
Britisk dramakomedie på 12 episoder, HBO Nordic
Serieskaper: Michaela Coel
Med: Michaela Coel, Paapa Essediu, Weruche Opia
---
I film og serier har metoo og Black Lives Matter blitt for en underindustri å regne – de behandles gjerne som motefenomener produsenter vet å sko seg økonomisk på. Derfor var det gledelig med en serie som gikk bramfritt, personlig og naturalistisk inn i begge problemstillingene, og ikke uten galskap og overskudd. Serien viser hvordan slike former for undertrykking er deler av tilværelsen, de definerer ikke alt. På overraskende sprudlende vis utforskes nemlig de uendelige gråsjatteringene mellom overgrep og samtykke, med et blikk på det menneskelige man sjelden ser i fjernsynsformat.
[ Les hele Einar Aarvigs anmeldelse av «I may destroy you» ]
---
Tales from the loop
Amerikansk science-fiction, 8 episoder, Amazon Prime
Serieskaper: Nathaniel Halpern
Med: Rebecca Hall og Jonathan Pryce
---
Forunderlig, hemmelighetsbelagt teknologi tillater innbyggerne i en småby å overskride naturlovene. Men når de stanser eller reiser i tiden, skifter identitet eller bremser døden, er serien mest interessert i personlige følelser, ikke det spektakulære. Dermed blir denne science fiction-serien, basert på billedkunsten til svenske Simon Stålenhag både malerisk og poetisk, med en humanistisk slagside. Den inviterer til empati med rollegalleriet, selv om handlingene deres kan være av tvilsom moralsk karakter.