Kultur

Spiller julesalme for tom domkirke

JULESALMEDUGNAD: Trond Kallevåg Hansens fascinasjon for fengselskonstruksjon og skillingsviser har ledet vei i arbeidet med ny plate.

Da musiker Trond Kallevåg Hansen ble spurt om å være med på Vårt Lands julesalmedugnad, ringte han kameraten Marcus André Berg, domkantor i Oslo domkirke, både for salmetips og orgel-akkompagnement.

– Jeg er ikke kjempekjent med julesalmeskatten, men Markus tipset meg om «Et lite barn så lystelig». Det er en av de eldre julesalmene, og jeg syntes melodien var fin, forteller Kallevåg Hansen.

Det er ikke første gang gitaristen fra Haugesund og domkantor Berg slår seg løs i domkirken i hovedstaden.

– Det er en veldig fin klang. Vi har gjort noen opptak der et par ganger. Da tar vi med oss både instrumenter og noen elektroniske duppeditter, skrur av lyset og har litt duo-improvisasjon. Hele kirken er på en måte et instrument med orgelet. Du kan ikke fjerne orgelet fra kirka, det er som å fjerne kroppen til en gitar.

Fengselsfugl

Trond Kallevåg Hansen fikk gode skussmål i mange av landets aviser for debutplata Bedehus og Hawaii. Vårt Land-anmelder Johannes Åleskjær skrev at albumet «har en folkelighet ved seg som gjør at den burde appellere videre enn (bare) til de engere jazzkretser».

Kallevåg Hansen har nå spilt inn en ny plate – Fengselsfugl – som kommer ut 9. april neste år.

– I likhet med forrige album er også denne inspirert av gamle skillingsviser, som var veldig populært i Norge allerede på 1600-tallet.

Han kaller skillingsvisene datidens sosiale medier, som tok for seg kjente navn og aktualiteter i bybildet. Han trekker frem le Høiland og Gjest Bårdsen, som også skrev egne viser om sine egne liv.

Det er ikke bare de to sagnomsuste storforbryterne som er grunnen til at det kommende albumet har fått navnet Fengselsfugl. Til vanlig jobber nemlig Kallevåg Hansen som musikklærer i Oslo fengsel.

– Jeg er inspirert av møtene med de innsatte. Fra musikkrommet får jeg dessuten panoramautsikt over «Botsen», og jeg mailer med Statsbygg for å prøve å få tilsendt noen bilder fra inni fengselet.

Botsfengselet i Oslo ble bygget som et panoptikon, noe som interesserer Kallevåg Hansen. Det er bygningsprinsipp som går ut på at fangevokterne kan sitte i midten av fengselshallen og ha oversikt over samtlige celler.

– De som er inne i fengselet skulle ha minst mulig kontakt, og angre sine synder gjennom det. Det er nærmest et religiøst prinsipp, der han som satt i midten var som en gud som overvåker alle.

Denne produksjonen er bestilt av Vårt Land. Musikken er gjengitt med tillatelse fra TONO. Uautorisert fremføring eller kopiering er ulovlig.


Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur