Kultur

Komponerer musikk fra ­forlatte bedehus

Bedehus samler fortsatt folk. Men hvor åpne er dørene? Komponisten Else Olsen Storesund har måttet stille spørsmålet: – Er det en hyllest eller en dødsmesse jeg har skrevet?

I august skrev komponisten nytt forord til andre utgave av boka Mormor, mat og andakt. Da fikk hun dødsbudskapet. Hennes kjære mormor, Johanna Askeland, var død 102 år gammel. Else Olsen S. hadde imidlertid gjort det mange har tenkt, men ikke rukket. Alle samtalene og de mange timene sammen med mormor er samlet i boka med undertittelen «i nøysemd og takksemd».

Emissærmiddag

I boka kan du lese om Johannas liv og få oppskriftene på maten hun stelte i stand for en stor familie – emissærmiddagen hønsefrikassé, fiskegrateng, lubbesild, sosekjøtt, pølse, lapper og pannekake. For hver oppskrift følger det forslag på en sang fra bedehuset. «Gudstrua gjennomsyra alt dei gjorde på Askeland, og korleis dei møtte andre.»

– Hun ville ha ei enkel trekiste, og i stedet for blomster ba hun om en gave til misjonen. «Jeg vil ikke at dere skal sørge, men sørg for at det er mat til alle» var hennes ønske, forteller Else Olsen S.

KOMPONIST: Else Olsen S. spør om ­bedehuset er stengt eller åpent. – Er det et kapittel som er ferdig, eller fortsatt noe vi kan del i?

Musikkteater

Det er navnet hun bruker som musiker og komponist av samtidsmusikk. På Bergen kirkeautunnale er hun aktuell med to verk. Det ene heter Mormor, der hun lager mat og leser fra boka. Nå gjør pandemien det usikkert med matserveringen. Fra preparert piano klinger tonene fra bedehuset også på CD-en som følger boka.

Mormor er et verk som er ment å hjelpe leseren inn i en andektig stemning, mens en leser, lager mat eller spiser, sier komponisten.

Sammen med vokalensemblet Tabula Rasa har hun formet musikkteaterverket Bedehus basert på bedehuskulturen, ut fra et samtidsmusikalsk perspektiv. Olsen S. arbeider i den eksperimentelle sjangeren, men blander gjerne inn bedehusmusikk og folkemusikk. Det skal framføres i Nykirken menighetshus under festivalen.

– Er dørene åpne nok til å slippe framtida inn i bedehuset? er spørsmålet de vil stille.

Enkelte steder fylles fortsatt bedehuset med folk slik det var vanlig i rundt 3.000 hus over hele landet for et par generasjoner siden. Nå blir bedehus solgt og brukt til fritidshus og andre formål.

– Dør bedehuset da? Hvordan er lyden av forlatte bedehus? Har bedehuset mistet seg selv på vegen?

Noen takket nei

Da mormorboka kom for to år siden, ble den raskt utsolgt. Da Else Olsen S. skulle ut på turné med verket, var imidlertid mottakelsen delt.

– Alle var positive slik bedehusfolk er, og noen våget å åpne dørene for noe sprøtt. Andre takket nei da de hørte lydfilene jeg sendte. Er det en hyllest til bedehuset eller en dødsmesse jeg har skrevet, tenkte jeg da.

– Hvordan vil du beskrive Tabula Rasa sitt musikkteaterverk?

– Det er bygd på fragmenter fra en tid som er borte. Vi stiller spørsmålet slik bare kunst kan gjøre – er bedehuset stengt eller åpent, er det et kapittel som er ferdig, eller fortsatt noe vi kan del i?

– Selv om uttrykket er i den eksperimentelle sjangeren, byr det også på sitater og sakrale partier som kan minne om vekkelsesfølelsen der vi trekker publikum med i allsang, mens kompet speiler uroen rundt bedehuskulturen. Det er imidlertid ikke en framføring av en rekke salmer. Vi er mennesker av vår tid, både i musikk og uttrykk, sier hun.

Kjøpte bedehus

Domkantor Kjetil Almenning er leder for Bergen kirkeautunnale – festival for kirkemusikk, som arrangeres årlig over fem dager i slutten av september. Selv har han ikke «vokst opp» på bedehuset, men da han så at bedehuset besteforeldrene hadde vært aktive i, var i ferd med å falle ned, spurte han om det var til salgs. «Vil dere virkelig kjøpe det?» var svaret han fikk.

KJØPTE BEDEHUS: Domkantor Kjetil Almenning har hatt hendene fulle med å gjøre om et bedehus til kombinert feriested og forsamlingslokal i bygda Breim.

KJØPTE BEDEHUS

: Domkantor Kjetil Almenning har hatt hendene fulle med å gjøre om et bedehus til kombinert feriested og forsamlingslokal i bygda Breim.

I dag er huset i Breim i Nordfjord ferdig oppusset. Underetasjen er innredet som familiens feriehus. Bedehuset er ellers gjort i stand for å kunne ta imot lag av alle slag fra 20 til 100 mennesker – her kan det feires dåp, konfirmasjon og jubileer, og det åpnes for kulturarrangementer og konserter. Bygda får tilgang til huset som ligger ved veien midt mellom de to grendelagene Byrkjelo og Reed, som kives vennskapelig med hverandre.

– Det ga en ekstraverdi for oss at far og besteforeldre har investert så mye tid i huset.

Skråblikk

Når bedehus er tema for årets festival, velger Almenning å tro at temavalget handler om noe mer enn at han selv har kjøpt bedehus. Etter at familien kjøpte i 2017, er stadig flere hus blitt solgt. Fotojournalist Erlend Berges bok og fotoutstilling av bedehus landet rundt har også vært en inspirasjon.

– Vi liker det at folk tenker på det lille, hvite huset, men temaet er større. Mitt hus skal være et bedehus, bønnen i den kristne tro, hellige steder, hva er det i dag? Vi vil gi skråblikk på hva kirka er for oss i dag og stille spørsmålet hva det er et symptom på at bedehusene legges ned, sier Almenning.

Langsomme endringer

– Musikkteaterverket stiller spørsmålet om bedehuset har mistet seg selv på vegen. Hva tror du?

– Identitet handler om 
store og langsomme dreininger, ikke hurtige svingninger. En god del av frimenighetene har kanskje tatt over. De har 
kanskje vært flinkere til å fange opp de unge slektene. Det var en stor bevegelse med 3.000 bedehus landet over. Det hadde virkelig livets rett. Men bedehusfolket ble kanskje seg selv nok. Etter hvert representerte de det trauste og gamle som visnet i det de gamle visnet. De har ikke vært gode på rekruttering, men kanskje er det ikke borte, kanskje lever det videre i noe annet, svarer Almenning.

LES FLERE SAKER:

Tabula Rasa gjorde humormusikk av korøvelser

Bedehuskunsten har vært neglisjert

Erlend Berges bedehusbilder rommer en duknakket tillit

---

Fakta:

  • Festival for kirkemusikk i Bergen, 23.–27. september. Årets tema er Bedehus.
  • Bedehus er et samarbeid mellom vokalensemblet Tabula Rasa, Else Olsen S. (komponist, pianist), Ingrid Askvik (regi) og Silje Sandodden Kise (scenografi). Tabula Rasa har sammen med komponist arbeidet med å forme et verk basert på bedehuskulturen, ut fra et samtidsmusikalsk perspektiv.
  • Askvik har i samarbeid med Kise jobbet med den sceniske utformingen underveis i prosessen og fram mot forestillingen.
  • Verket skal ferdigstilles for turné i 2021.

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur