Kultur

– Jeg ble trollbundet første gang jeg fikk høre Bachs juleoratorium for barn

– Dette er ingen B-versjon. Barna skal få en like flott konsertopplevelse som de voksne, sier kantor Ole Andreas Fevang. Til helgen oppføres Bachs berømte Juleoratorium tilrettelagt for barn.

Det er juleevangeliet i konsertform som skal klinge i Tingelstad kirke på Hadeland. Her tar kor, orkester, solister og en forteller med seg små og store med til stallen i Betlehem — og til barokkens Leipzig. Der skapte Johann Sebastian Bach et av musikkhistoriens mest kjente verk: Juleoratoriet.

Førstkommende lørdag kan du høre en helt spesiell forestilling her på høyden over Randsfjorden.

– Jeg ble som trollbundet første gang jeg fikk høre den, forteller Ole Andreas Fevang. Han er dirigent for Schola Sancti Petri som fremfører verket i Tingelstad, og har oversatt barneforestillingen fra tysk til norsk.

– Barn skal få en like seriøs konsertopplevelse

Juleoratoriet er en kantatesyklus som kretser rundt Bibelens beretninger om Jesu fødsel. Opprinnelig ble dette skrevet til seks gudstjenester ved jul og nyttår (se faktaramme). I vår tid fremføres gjerne bare de tre første av disse seks kantatene.

Men det kan være langvarig nok for de minste. Barneforestillingen varer imidlertid bare 45 minutter:

– Poenget er at barna skal få en like flott og seriøs konsertopplevelse som de voksne. Dette er ingen B-versjon, men det er gjort en tilrettelegging, sier Fevang, og forklarer:

– Vi har med en skuespiller som på en måte stuper inn i storyen. Hun forteller om barnet som er født og om Bachs utgangspunkt for å skrive musikken. Og på reisen som hun tar med barna på, hører vi Bachs musikk. Slik som når hun snakker om gjeterne på marken: Noen av dem var store, og da kommer bassene inn og synger «Lasset uns nun gehen gen Bethlehem». Og når de små gjeterne kommer, så hører du fiolinene, sier Fevang, og legger til:

– Min erfaring er at dette er minst like flott for foreldrene og besteforeldrene som for barna.

– Hvordan reagerer de?

– De er begeistret for musikken, men også over å få se og høre instrumentene. Vi spiller ikke med et vanlig symfoniorkester, men med barokkorkester, der for eksempel trompetene ser litt annerledes ut.

* Hør utdrag fra «Lasset uns nun gehen» dirigert av nå avdøde Nikolas Harnoncourt, som var en pionér innen historisk oppføringspraksis:

Fremføres i mange byer

Prosjektet i Tingelstad er todelt: Først fremføres barneforestillingen kl 16. To timer etterpå fremføres de tre første kantatene i sin helhet.

I tillegg til Schola Sancti Petri, et prosjektkor med sangere fra hele innlandet, deltar tidligmusikkensemblet Nivalis barokk og fire solister.

Søndag kveld gjør Nivalis samme verk i samarbeid med Tønsberg Domkor.

Verket kan også høres med andre aktører denne uken: Onsdag og torsdag fremføres de tre første kantatene i Oslo konserthus med Oslo-Filharmonien og Det norske solistkor. Lørdag og søndag fremføres kantate I, II, V og VI i Oslo domkirke med Oslo Domkor og Barokkanerne.

De er ikke de første i år: Sist uke var både Borg Vokal, Nidaros Domkor og Vestre Aker Kammerkor i ilden med samme verk. Sistnevnte samarbeidet med Majorstuen barne- og ungdomskor. Mens Barneforestillingen ble holdt i Bragernes kirke første helg i desember.

* Schola Sancti Petri ble grunnlagt av Trond Kverno, og har i mange år vært ledet av Terje Kvam. Nå har Ole Andreas Fevang overtatt som dirigent.

Schola Sancti Petri ble grunnlagt av Trond Kverno, og har i mange år vært ledet av Terje Kvam. Nå har Ole Andreas Fevang overtatt som dirigent.

Bach på skolen

Juleoratoriet er barnevennlig også på den måten at et barnekor fint kan synge med på deler av verket, forklarer Fevang. Han jobber til daglig som kantor i Elverum, og har tidligere hatt med Elverum kirkes guttekor når Juleoratoriet har vært fremført.

Både fra Hadeland og Elverum forteller han om gode erfaringer med lokalt samarbeid rundt juleklassikeren:

– Da vi fremførte dette i Elverum, var jeg og en kollega med på et par musikktimer på barneskolen, der vi underviste om juleoratoriet og Bachs musikk. Barneforestillingen er dessuten en fin måte å forene kunstformer på, og dermed utvide kulturarbeidet i kirken. Vi har med utøvere fra ulike sjangre og hele regionen, sier Fevang.

Barneforestillingen er skapt av barokkfiolinisten Michael Gusenbauer, og gitt ut på forlaget Carus. Fevang fikk kjenskap til verket, da da han tok masterstudier i Mainz i Tyskland.

– Jeg sang da i et kor som fremførte juleoratoriet, men i tillegg til de seks kantatene, gjorde vi også en forestilling skrevet av en av musikerne som var med, nemlig Gusenbauer. Jeg husker jeg syntes at dette var helt fantastisk, og tenkte at dette må vi gjøre også i Norge, sier Fevang.

Dette er tredje år han oppfører barneforestillingen. Sist var i 2014 og 2017.

---

Bachs Juleoratorium

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750), regnes som barokkens viktigste tonekunstner. Som kantor i Thomaskirken i Leipzig skrev han noen av musikkhistoriens mest kjente verker, deriblant Juleoratoriet.
  • Verket er en kantatesyklus, bestående av seks kantater, skrevet til henholdsvis første, andre og tredje juledag, nyttårsaften, første søndag etter nyttår og hellige tre kongers dag (6. januar). I vår tid fremføres kantatene vanligvis i én konsertversjon, og sjeldent i sin helhet.
  • Tekstene bygger på beretningene om Jesu fødsel, slik vi finner dem hos evangelistene Lukas og Matteus, mens mye av musikken hentet Bach fra sine eksisterende komposisjoner: Åpningssatsen «Jauchzet, frohlocket» stammer eksempelvis fra åpningskoret til en kantate skrevet i anledning fødselsdagen til kurfyrstinnen av Sachsen.

---

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur