Kultur

Gikk i kloster med piano

På ei turisthytte startet reisen Norge rundt med piano i varebilen. Konsertturneen har så langt endt i kloster.

Første uke i september skal ­Maren Selvaag holde finale­konsert på Tautra sammen med harpist Julie Rokseth. Klosterruinene vil for anledningen være lyssatt slik ingen har sett dem før av lyskunstner ­Pekka ­Stokke. Pianisten og­ ­komponisten har laget musikk av vår felles kulturarv gjennom besøk til fire h­istoriske eiendommer i Trøndelag: ­Munkeby, Hustad, Reins­kloster og Tautra. Det er bare konserten på Tautra som gjenstår.

Responsen har så langt vært overveldende, ifølge så vel kunstneren som Fortidsminne­foreningen. Det er nemlig ­Trøndelagsavdelingen av den 175 år gamle foreningen som engasjerte Selvaag. ­Foreningen vil bruke jubileet til å tenke nytt om formidling. Foredrag og ­historiske vandringer er vel og bra, men ved å la en kunstner tolke inntrykkene fra middelalderbyggene, ville de få et nytt blikk på historien.

– Når ruinene tas i bruk på denne måten, blir det enda mer håndgripelig at det har vært ­levende steder. Jeg er også glad i å formidle rundt musikken, og ser på musikken og ­formidlingene som små forsknings­rapporter fra et feltarbeid, forteller 
Selvaag.

LES OGSÅ: Musikken hjalp ham da han mistet sitt førstefødte barn

Gjendesheim

For to år siden samarbeidet hun med Turist­foreningen og laget musikk på temaet bærekraft etter et gjesteopphold på Gjendesheim. Å være residerende kunstner er vanlig på festivaler og kulturbegivenheter, men på turisthytter og i klosterruiner er det noe nytt. Da et piano skulle fraktes til ­Gjendesheim, falt jobben med å kjøre vare­bilen på Selvaag selv. En drøm var i ferd med å bli ­virkelig. ­Reise rundt med eget piano, langs ­nasjonale turist­ruter og gå toppturer kunne kombineres med å lage musikk. Selv om det også medførte å måtte ­hjelpes ut av sanda av en ­traktor, ga det konsert­opplevelser i strandkanten, ytterst på en molo og på fjellet.

– Å reise rundt med et piano og kombinere det med fotturer var en fantastisk opplevelse, forteller hun.

Middelaldergjest

Sam­ar­beidet med ­Turistforeningen ga ideen til årets prosjekt. ­Merethe Skjelfjord Kristiansen som ­leder Trøndelag-avdelingen, så muligheter og tenkte i første 
omgang på en pianokonsert.

– Når hun kunne gjøre så fine ting for Turistforeningen, ­kunne hun også gjøre det med kulturhistorien, forteller ­Kristiansen.

Prosjektet vokste, og Selvaag tilbrakte to gjesteuker «i middel­alderen» i sommer. Det ­startet med et tre dagers retrett på T­autra i det nærliggende nonne­klosteret.

– Tre døgn med stillhet 
og ­tidebønn fra kvart over fire om morgenen til kveldsbønn halv ni. Det ble et fint utgangspunkt for å samle fokus og ­energi. Det ga en umiddelbar følelse av ro, som gjorde meg veldig sliten. Jeg kjente en motstand, som om kroppen visste at nå får du tid til å bearbeide alt du har inne i deg. Etter en tid forsonte jeg meg med det, og kunne ta inn de frodige og vakre omgivelsene og det fine lyset, forteller Selvaag.

LES OGSÅ: Ostene til munkene i Munkeby regnes for å være blant Norges beste

Rom og ro

– Hva ga det til ­musikken din?

– Jeg forstod at det å velge klosterlivet handler om den ­indre opplevelsen. Du finner et rom der du bare får være deg der du er akkurat nå. Du t­renger ikke dele noe. Det ble en god ­følelse av kontrast til hver­dagen, der vi ­eksponerer oss selv og ­eksponeres for andre så mye. Den roen vil jeg gjerne få ­reflektert i ­musikken, forteller hun.

Jazzpianisten og ­komponisten ar vant til å operere på egenhånd og synes det er godt å kunne samarbeide. Til dette ­prosjektet er det ­Fortidsminneforeningen som har tatt seg av søknad om støttemidler. Ikke bare fikk de tilskudd gjennom Kultur­rådets gjesteoppholdsstøtte for ­arenaer, Kulturrådet fram­hever ­søknaden som en av søker­rundens ­sterkeste.

– Prosjektet har en svært tverrfaglig innretning og kan framheves som et eksempel på best case når det kommer til å vise hvordan man kan ­benytte ­gjesteoppholdsstøtten til å ­utvikle nytt innhold ved, og til nyskapende bruk av, arenaer rundt om i landet, heter det i ­uttalelsen fra Kulturrådet.

Formålet med støtte­ordningen er å styrke arenaenes på ­programmeringsarbeid og ­programutvikling. Kultur­rådet vil gjerne ha flere ­søknader til neste runde. Arenaer kan få fullfinansiert honorar, reise og ­opphold for kunstnere og kuratorer som de ønsker å sam­arbeide med.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur