Første uke i september skal Maren Selvaag holde finalekonsert på Tautra sammen med harpist Julie Rokseth. Klosterruinene vil for anledningen være lyssatt slik ingen har sett dem før av lyskunstner Pekka Stokke. Pianisten og komponisten har laget musikk av vår felles kulturarv gjennom besøk til fire historiske eiendommer i Trøndelag: Munkeby, Hustad, Reinskloster og Tautra. Det er bare konserten på Tautra som gjenstår.
Responsen har så langt vært overveldende, ifølge så vel kunstneren som Fortidsminneforeningen. Det er nemlig Trøndelagsavdelingen av den 175 år gamle foreningen som engasjerte Selvaag. Foreningen vil bruke jubileet til å tenke nytt om formidling. Foredrag og historiske vandringer er vel og bra, men ved å la en kunstner tolke inntrykkene fra middelalderbyggene, ville de få et nytt blikk på historien.
– Når ruinene tas i bruk på denne måten, blir det enda mer håndgripelig at det har vært levende steder. Jeg er også glad i å formidle rundt musikken, og ser på musikken og formidlingene som små forskningsrapporter fra et feltarbeid, forteller Selvaag.
LES OGSÅ: Musikken hjalp ham da han mistet sitt førstefødte barn
Gjendesheim
For to år siden samarbeidet hun med Turistforeningen og laget musikk på temaet bærekraft etter et gjesteopphold på Gjendesheim. Å være residerende kunstner er vanlig på festivaler og kulturbegivenheter, men på turisthytter og i klosterruiner er det noe nytt. Da et piano skulle fraktes til Gjendesheim, falt jobben med å kjøre varebilen på Selvaag selv. En drøm var i ferd med å bli virkelig. Reise rundt med eget piano, langs nasjonale turistruter og gå toppturer kunne kombineres med å lage musikk. Selv om det også medførte å måtte hjelpes ut av sanda av en traktor, ga det konsertopplevelser i strandkanten, ytterst på en molo og på fjellet.
– Å reise rundt med et piano og kombinere det med fotturer var en fantastisk opplevelse, forteller hun.
Middelaldergjest
Samarbeidet med Turistforeningen ga ideen til årets prosjekt. Merethe Skjelfjord Kristiansen som leder Trøndelag-avdelingen, så muligheter og tenkte i første omgang på en pianokonsert.
– Når hun kunne gjøre så fine ting for Turistforeningen, kunne hun også gjøre det med kulturhistorien, forteller Kristiansen.
Prosjektet vokste, og Selvaag tilbrakte to gjesteuker «i middelalderen» i sommer. Det startet med et tre dagers retrett på Tautra i det nærliggende nonneklosteret.
– Tre døgn med stillhet og tidebønn fra kvart over fire om morgenen til kveldsbønn halv ni. Det ble et fint utgangspunkt for å samle fokus og energi. Det ga en umiddelbar følelse av ro, som gjorde meg veldig sliten. Jeg kjente en motstand, som om kroppen visste at nå får du tid til å bearbeide alt du har inne i deg. Etter en tid forsonte jeg meg med det, og kunne ta inn de frodige og vakre omgivelsene og det fine lyset, forteller Selvaag.
LES OGSÅ: Ostene til munkene i Munkeby regnes for å være blant Norges beste
Rom og ro
– Hva ga det til musikken din?
– Jeg forstod at det å velge klosterlivet handler om den indre opplevelsen. Du finner et rom der du bare får være deg der du er akkurat nå. Du trenger ikke dele noe. Det ble en god følelse av kontrast til hverdagen, der vi eksponerer oss selv og eksponeres for andre så mye. Den roen vil jeg gjerne få reflektert i musikken, forteller hun.
Jazzpianisten og komponisten ar vant til å operere på egenhånd og synes det er godt å kunne samarbeide. Til dette prosjektet er det Fortidsminneforeningen som har tatt seg av søknad om støttemidler. Ikke bare fikk de tilskudd gjennom Kulturrådets gjesteoppholdsstøtte for arenaer, Kulturrådet framhever søknaden som en av søkerrundens sterkeste.
– Prosjektet har en svært tverrfaglig innretning og kan framheves som et eksempel på best case når det kommer til å vise hvordan man kan benytte gjesteoppholdsstøtten til å utvikle nytt innhold ved, og til nyskapende bruk av, arenaer rundt om i landet, heter det i uttalelsen fra Kulturrådet.
Formålet med støtteordningen er å styrke arenaenes på programmeringsarbeid og programutvikling. Kulturrådet vil gjerne ha flere søknader til neste runde. Arenaer kan få fullfinansiert honorar, reise og opphold for kunstnere og kuratorer som de ønsker å samarbeide med.