Kultur

«Rett fra gata»–komponister

Komponist Torstein Aagaard-Nilsen er mentor for 8 nye komponister som får urfremført sine verk på kafe-konsert i regi av BIT20 Ensemble.

– Kan hvem som helst komponere musikk?

– I prinsippet, ja. Her henter vi inn mennesker «rett fra gata», notekunnskap er ingen forutsetning. Vi inviterer musikkinteresserte mennesker til å lage hvert sitt tre minutter lange musikkverk, som skal fremføres av tre proffe musikere; på fiolin, klarinett og fagott. Kan de ikke noter, brukes grafisk notasjon, der de rett og slett tegner musikken. Det gir selvfølgelig også rom for improvisasjon, det blir utrolig spennende å høre hva dette ender opp i.

– De ferske komponistene får kanskje litt hjelp?

– Vi inviterte til et komponistverksted i september. Der tegnet alle hver sin enkle komposisjon, på en halvtime – over en kaffekopp. De tre musikerne improviserte over de grafiske fremstillingene. Dette er dyktige musikere som kan fortolke hva som helst, fra Bach til John Cage, det hjalp nok de ferske komponistene litt på vei. Så møttes de igjen i november og skisserte litt mer – og nå har alle levert hvert sitt ferdige partitur. Det ser spennende ut, og de åtte miniatyr-komposisjonene har tatt helt forskjellige uttrykksretninger.

LES MER: Symfonisk og dansbart

– Å komponere musikk er vel regnet som en ensom ting?

– Det stemmer, og i sluttføringen har de jobbet hver for seg. Men underveis har de møtt de utøvende musikerne, og drøftet ideer for videre arbeid – en prosess som er identisk med måten jeg selv foretrekker å jobbe på. Men å kunne lene seg så tett på tre profesjonelle musikere underveis, er en eksklusiv anledning, som jeg selv nesten blir litt misunnelig på.

– Og det hele ender opp i en slags jam-session?

– Ja, det blir en happening uten sikkerhetsnett, det ligger i prosjektets art. Noen har notert musikken, men det blir en god mix av noter og grafiske uttrykk – og resultatet blir alt annet enn forutsigbart. Mitt bidrag har vært å bidra til å trigge fantasien og legge til rette for en skapelsesprosess uten sterke føringer, og spontanitet er et stikkord. Til slutt vil musikken også bli preget av musikernes improvisasjon og tolkning av notebildene.

– Hva vil dere oppnå med et så åpent, og nesten litt risikabelt prosjekt?

– Vi vil avmystifisere komponistrollen, og ufarliggjøre det å våge seg inn i et helt nytt og ukjent formspråk. Kanskje vi kan rive ned litt av elfenbensslottet vi komponister ofte befinner oss i, og skape nysgjerrighet for nyskapende, musikalske uttrykk. Slik sett er det også misjonsvirksomhet for samtidsmusikken.

– Fiolin, klarinett og fagott er ingen vanlig besetning?

– Nei, men den er anvendelig, og dekker til sammen et ganske bredt register – og de klinger fint sammen. Jeg gleder meg veldig til å høre resultatet av disse litt utradisjonelle, musikalske utfordringene.

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur