Kultur

Tidligere Turboneger-vokalist rocker Dass

Tidligere turborocker Hans-Erik Dyvik Husby spiller Petter Dass. – Det er som å komme hjem, sier han.

Urpremieren i Alstadhaug kirke søndag var utsolgt. Kirkespillet som er satt opp av Nordland teater, skal innom ni kirker før avslutningen i Fauske kirke 24. september. Turnéleder Isabella Flått sier det så langt har vært «ville tilstander»; med overstrømmende anmeldelser, og folk som er blitt avvist ved døra fordi kirkene har vært smekkfulle.

For tidligere turborocker Hans-Erik Dyvik Husby, var det en ære å bli spurt om å spille Petter Dass.

– Jeg er nordlending, og vokste opp med Petter Dass. Derfor har jeg alltid visst hvor viktig han har vært for oss nordlendinger, ja for hele Norge. Dessuten kjenner jeg meg godt igjen i fyren.

Løse kanoner

Husby mener de karakterene han har har spilt etter Turboneger-tiden har til felles at de er velmente mannfolk som også kan være «løse kanoner på dekk»: Jesus (i Jesus Christ Superstar) Cornelis Vreeswijk, og nå Petter Dass.

– Det er folk som vil noe, og som tør å drite seg ut! sier Husby på telefon før forestillingen i Sortland kirke førstkommende søndag.

Gründer

For artisten som tidligere var kjent som Hank von Helvete, er det kompleksiteten ved å være prest, embetsmann, forretningsmann og reformator, som gjøre Petter Dass-rollen så interessant.

– Petter var en gründer, som var med å gjenoppbygge Norge etter Svartedauden. Han ville folk skulle vite hva som stod i Bibelen, og han kunne nok være en litt streng fyr. Samtidig var han glad i «det gode liv». Med alt han var borti, blandet han nok rollene litt av og til.

Husby mener Petter Dass var midt i skjæringspunktet mellom det opphøyde og det folkelige, mellom pave og lekmann.

– Om han knuste mange egg, så ble det en fin omelett av det.

Norges historie

De opprinnelige ni forestillingene i kirker nordpå, ser ikke Husby bort fra kan bli flere forestillinger – også i andre landsdeler. Ikke bare fordi responsen har vært så god, men fordi han tror folk vil like forestillingen slik den er satt sammen; med fokus på kunstneren og kirkemannen Petter, men også hvordan naturen, elementene, og kystfolkets egen historie ble en sentral del av hans diktning.

– Det er også et artig show! Vi bruker hele kirkerommet, jeg tro vi har truffet en nerve. Man trenger ikke være medlem av statskjerka for å ha utbytte av dette!

Mangfoldig

Manusforfatteren Alf Knutsen fikk Ideen til kirkespillet da han leste en bok om skyssplikten som fiskere hadde på Petter Dass sin tid. I all slags vær, og til alle døgnets, måtte de frakte embetsmenn i båtene sine. Derfor er, i tillegg til Petter og kona Margrethe, fiskeren Johan og hans familie sentrale i stykket.

Da regissør Kristin Jørgendsen ved Nordland teater fikk se manuset til Alf Knutsen, ble hun straks begeistret for hvor mangfoldig Petter Dass var skildret.

– Her er det storm og stille, alvor og humor, drikkeviser og salmer. Vi har vært opptatt av faktastoffet om Petter Dass; hvor den strenge kirkefaderen viser én side, men hvor mannen som måtte be kongen i København om unnskyldning fordi Margrethe var blitt gravid før de giftet seg, viser en annen side.

At en kirkens mann for over 300 år siden, etter en slik skandale som det var på den tiden, i det hele tatt fikk lov å gifte seg og fortsette som prest, synes regissøren er merkelig.

– Men Petter Dass var ikke som andre prester. Vi har også tillatt oss å lage forestillingen slik at publikum kan få seg en god later, når Petter innimellom blir litt stor på seg selv.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur