Kultur

Nye russiske ­ikoner bryter tradisjonen

I Russland vekker det oppsikt når samtidskunstnere maler ­ikoner som vanlige mennesker. – Apostlene er tradisjonelt fremstilt med bleke, ­forskjønnede og barnlige englefjes, sier kurator.

Bilde 1 av 4

Å bruke klassiske, religiøse ikonmotiv som utgangspunkt for samtidskunst er kontroversielt, særlig innen russisk-ortodoks tradisjon.

– Mitt oppdrag er å skape dialog mellom kunst og religion. I russisk-ortodoks tradisjon var all kunst religiøs, frem til det 15. århundre. Noen mener fortsatt at ikonkunst er noe hellig, med strenge regler for avbildningene. Dette er en historisk konflikt som fortsatt er et kontroversielt tema i Russland, sier Marat Gelman, kurator for utstillingen Ikon – Religion i russisk samtidskunst, som åpner på Hå gamle prestegård i dag.

Nye arenaer

Gelman er kunstner og gallerist, opprinnelig fra Moldova, nå er han bosatt i Montenegro. Han vil gjøre noe med de sterke skillene mellom kirke og kunstliv.

– Kirkekunst har sin religiøse forankring, men tilhører samtidig kunsthistorien. Ta Leonardo­ da Vincis Nattverden som ­eksempel. Det er et sentralt religiøst motiv, samtidig er det en stolpe i kunsthistorien. Med utstillingene mine vil jeg skape arenaer for dialog mellom kirken og samtidskunsten, selv om det i Russland er sterkt radikale holdninger på begge sider av denne konflikten, sier Gelman.

LES MER: Kusama-utstilling på Høvikodden

Opptøyer

Den første utstillingen med ikonmotiver fra samtidskunstnere skapte opptøyer i Krasnodar i 2012, allerede før den åpnet. Hundrevis av mennesker tok til gatene for å protestere. Noen av objektene fra den utstillingen vises på Hå gamle prestegård.

– Jeg sto nokså alene, mange­ kunstnere var også sterkt kritiske til prosjektet. Men tusenvis strømmet til utstillingen og responsen var enorm. Folk gråt over inntrykkene de fikk gjennom det sterke uttrykket – de opplevde for første gang at kunsten talte direkte til dem, forteller han.

Russerne var vant til å se bibelske motiver og personer avbildet på en helt bestemt måte.

– Apostlene er viktige i den russisk-ortodokse kirke, og er tradisjonelt fremstilt med bleke, forskjønnede og barnlige englefjes. Nå møtte tilskuerne apostlene på en ny måte – som sanne mennesker, og det gjorde sterkt inntrykk, forteller Gelman.

Undergrunn

I Russland er både kirken og kunsttradisjonen sterke maktfaktorer.

– Uten dialog kan følgene bli katastrofale. Under kommunismen måtte både kirken og kunstnerne leve i en undergrunnstilværelse – der hadde de noe til felles, og hjalp hverandre. Etter Sovjetstatens fall ble det åpenhet, men nå har Putin stoppet moderniseringen og åpenheten. Den kunstneriske friheten er under sterkt press, og regimekritiske uttrykk blir slått ned på. Nå må kunstnere igjen forholde seg til det myndighetene godtar, de som vil uttrykke seg fritt må igjen søke seg til undergrunns­arenaer, forteller han.

Eksil

Marat Gelman fikk sparken fra direktørstillingen på museet i Perm, etter at han viste den kontroversielle utstilingen Sotsji 2014, relatert til de olympiske­ leker i byen. Gelman valgte da å flytte fra Russland, og lever i kunstnerisk eksil i Montenegro, der han jobber med å utvikle kulturprosjekter i den nye nasjonen.

– I Russland ble det slutt på den kunstneriske friheten, i Montenegro er det myndigheter som forstår viktigheten av at kunstnere får uttrykke seg fritt. I Russland har Putin reversert den positive utviklingen, som resulterer i konflikter også kunstnerne imellom – noen holder seg på en offisiell linje, mens andre må holde seg under jorden, mener han.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Daglig leder ved Hå gamle prestegård, Eva Watne, håper de vil bidra til dialogen Gelman etterlyser.

– Bildene utfordrer og tilnærmer seg religion i et samtidsuttrykk som er personifisert, i motsetning til avbildningene i ikontradisjonen, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur